STIHL LANSERER DEN NYE GENERASJONEN iMOW OG LEDER KUNDEN I VALG AV ROBOTGRESSKLIPPER

Pressemelding -

Våren 2021 utvider STIHL utvalget av robotgressklippere og lanserer RMI 522 C – utstyrt med den nye Direct Drive Home-funksjonen for optimal tilbakekjøring til ladestasjon etter avsluttet klippetid. For at kundene skal finne modellen som passer best for dem, har STIHL laget en guide for iMOW robotgressklippere.

iMOW er en av markedets raskeste og mest stillegående robotgressklippere, og det finnes en modell for alle gressplener og behov. Fra 4-serien for små områder til 6-serien som kan takle arealer på opptil 5 000 m2. I 2020 ble dessuten RMI 632 kåret til Best i test av magasinet Råd & Rön.*

I god tid før sesongen 2021 lanserer STIHL en ny iMOW som kompletterer det eksisterende utvalget av effektive robotklippere av høy kvalitet. RMI 522 C blir den første iMOW fra STIHL med den nye smarte Direct Drive Home-funksjonen, samt et smalere og oppgradert design.

– iMOW RMI 522 C er en intelligent robotklipper som kartlegger gressplenen under drift. Den husker området, hvor det finnes midlertidige og permanente hindringer samt hvor ladestasjonen er plassert, slik at den kan ta raskeste vei tilbake når den trenger å lade batteriene. Den nye funksjonen øker ikke bare effektiviteten, men reduserer også eventuelle hjulspor i gresset, sier Mats Gustafsson, produktsjef i STIHL Norden.

Alle robotklippere fra STIHL er utstyrt med en solid kniv som gir en effektiv klipping og finfordeler det klippede gresset for optimal gjødslingseffekt. En sikkerhetsfunksjon på toppdekselet slår av knivsystemet når roboten løftes opp fra bakken. Robotklipperne stanser og bytter retning når de støter på en hindring, og det bevegelige toppdekselet beskytter mot vær og vind. iMOW er også utstyrt med tyverialarm og PIN-kode.

Produktsjefen vil gi følgende råd til de som skal velge seg en robotklipper: Ta først og fremst utgangspunkt i størrelsen, hellingen og utformingen på gressplenen. Har du en utfordrende gressplen, bør du kanskje gå en størrelse opp med tanke på det maksimale gressarealet klipperen kan dekke. Tenk deretter på om du vil kunne styre den via app. Gustafsson har laget en guide for å hjelpe kundene med å finne den optimale iMOW-modellen for sin hage.

422 P
422 PC
522 C
632 C
632 P
632 PC
Gressflate
(opptil)
2 100 m2 3 000 m2 3 200 m2 4 000 m2 5 000 m2
Klippetid per lading 30
80 min 90 min 90
130 min 150
Ladetid 90
125 min 60 min 60
Vekt 9 kg 9 kg 10 kg 10 kg 14 kg 14 kg 14 kg 14 kg
Klippebredde 20 cm 20 cm 20 cm 20 cm 28 cm 28 cm 28 cm 28 cm
Klippehøyde 20-60 mm 20-60 mm 20-60 mm 20-60 mm 20-60 mm 20-60 mm 20-60 mm 20-60 mm
Høyeste lydnivå 60 dB (A) 62 dB (A) 62 dB
62 dB
62 dB (A) 62 dB
62 dB (A) 62 dB (A)
Alarm Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja
Styring
via app
Nei Nei Ja Ja Nei Ja Nei Ja
Direct Drive Home Nei Nei Nei Ja Nei Nei Nei Nei
Maks. helling 35 % 40 % 40 % 40 % 45 % 45 % 45 % 45 %

* https://www.radron.se/tester/boende-tradgard/robotgrasklippare/

Ønsker du mer informasjon, kan du kontakte:

Mats Gustafsson, produktsjef STIHL Norden, +46 (0)302-248 00, mats.gustafsson@stihl.se
Benedicte Movik, pressekontakt STIHL Norge, +47 33 42 05 00, benedicte.movik@stihl.no

STIHL utvikler og produserer verktøy til hage, skogbruk og landskapspleie. Produktene selges kun via autoriserte Stihl-forhandlere. Det nordiske hovedkontoret ligger i Stenkullen utenfor Gøteborg. I 2019 hadde STIHL en omsetning på 3,93 milliarder euro. Konsernet har drøyt 17 000 medarbeidere i ca. 160 land. Les mer på www.stihl.no.

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14