Blogg: Noen kvinner kan forvente mer i pensjon

Blogginnlegg av: Kristina Picard, forbrukerøkonom i Storebrand

Visste du at det er påfallende store forskjeller mellom kvinner og menn når det kommer til å ta risiko? Det er imidlertid noen kvinner som velger annerledes. Det kan sikre dem høyere pensjon senere.

I fjor høst kom nye regler som sier at nordmenn med fripoliser kan si fra seg en garantert avkastning på mellom to og en halv og fire prosent, i bytte mot selv å bestemme hvordan pengene plasseres.

I Storebrand har vi vært tydelige på at dette er et godt råd for dem som har mange år til pensjonsalder. Hvis du plasserer pengene dine med en høy aksjeandel, kan du forvente å få høyere avkastning enn garantien på sikt – selv om du helt sikkert vil oppleve både opp- og nedturer underveis.

Etter at Storebrand åpnet opp for å bytte til investeringsvalg i midten av oktober, har det vært jevn strøm av henvendelser fra kunder som ønsker å styre pengesekken sin selv. Så langt har rundt 5000 Storebrand-kunder med fripoliser byttet bort garantien mot muligheten til å få høyere avkastning.

Da vi så nærmere på tallene, oppdaget vi noe interessant: 5 av 6 av dem som velger investeringsvalg, er menn. 5 av 6!

Ser vi på pensjonssparing gjennom arbeidsgiver, er tendensen den samme: Menn har høyere aksjeandel i sparingen sin, og flere velger også å spare i frie fond.

Hva du ønsker å gjøre med pensjonssparingen din, er selvsagt helt opptil deg. Det jeg lurer på er hvorfor det er så store forskjeller mellom kjønnene?

At kvinner er mer skeptiske til risiko, er for så vidt ikke noe nytt. Vi ser det samme i Verdipapirfondenes forenings statistikk for antall spareavtaler. Det har selvsagt en viss sammenheng med at kvinner jevnt over tjener mindre enn menn, men likevel: Kvinner har en større andel av sparingen sin i banken enn menn.

Sparer du kortsiktig, er trygghet viktig, og da er banksparing lurt. Men sparer du langsiktig, må du ta aksjerisiko for å øke kjøpekraften, spesielt med det lave rentenivået som er i dag.

Det er selvsagt ikke sånn at alle menn har stålkontroll på privatøkonomien og bare tar smarte økonomiske valg. Jeg mener heller ikke at det er nødvendig at kvinner blir som menn. I stedet kan vi finne oss egne «forbilder» som vi lar oss inspirere av, som Kathrine (41), som har tjent gode penger på sparing i helt vanlige aksjefond.

Hvis menn eier mer, tjener mer, sparer mer, og i tillegg får høyere avkastning på pengene sine, kan dette bidra til å opprettholde økonomiske forskjeller mellom kjønnene. De kvinnene som tør å ta aksjerisiko, kan imidlertid forvente å få høyere pensjon i fremtiden og ta opp jakten på mennenes ledelse.

Kristina

Har du fripoliser du kanskje bør gjøre noe med? Sjekk selv!