​Blogg: Spare til pensjon? Vent litt, jeg skal bare…

​Blogg: Spare til pensjon? Vent litt, jeg skal bare…

"Skal bare…" Disse to ordene er farlige fordi de gir oss en unnskyldning for å skrinlegge viktige avgjørelser. Å utsette beslutninger gjør sjelden beslutningen verken enklere eller bedre - det blir bare verre å bestemme seg.

Av: Arne Fredrik Håstein, Fagansvarlig Sparing og Pensjon i Storebrand

Ta for eksempel pensjonssparing. Det er noe mange av oss liker å skyve foran seg. Men er det frykten, evnen eller viljen til å se for seg sin fremtidige pensjonstilværelse som utsetter handlingen? Sannsynligvis alle tre.

Det finnes en rekke myter rundt sparing og pensjon. Noen av dem kan vi avlive først som sist.

Myte 1: "Jeg er for gammel til å starte med sparing til pensjon"

Det er aldri for sent å starte planleggingen av din pensjonstilværelse. Men det er klart bedre å starte med sparing når du er 25 fremfor når du er 40. Det er bedre å starte når du er 50 enn 55, som også er bedre enn å starte når du er 65. Det er lite konstruktivt å tenke på hva vi burde ha gjort, så la oss heller fokusere på hva vi kan gjøre. Så lenge du puster er det aldri for sent, men heller aldri for tidlig.

Råd: Bedre sent enn aldri!

Myte 2: "Jeg er for ung til å starte sparing til pensjon"

For ung? Kutt ut, man er aldri for ung! Som ung har du en gylden mulighet til å få en betryggende alderdom, takket være den "sterkeste kraften i universet", rentes-rente effekten. Alternativt: Tenk på fremtiden, allerede fra dine første famlende skritt som økonomisk voksen. Prioriter nedbetaling av lån fremfor økt forbruk. Da får du et pustehull etter noen år, som igjen kan gi deg rom for annen sparing.

Råd: Start så tidlig som mulig!

Myte 3: "Jeg har ikke god nok inntekt til å starte sparing"

Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne gå av med pensjon med én million på din pensjonskonto. Alle kan klare det. Dersom du setter av 500 kroner per måned i 40 år, noe som betyr at du må forsake omtrent en halv kaffe latte om dagen, har du med en årlig avkastning på 7 prosent hele 1,2 millioner tilgjengelig før skatt og inflasjon. Det gjelder bare å komme i gang!

Råd: Start i det små!

Myte 4: "Det ordner seg. Jeg vil heller bruke pengene mine på noe annet"

Denne unnskyldningen er sannsynligvis den mest overbevisende. Mange av oss bruker inntekten vår til å kjøpe overflødige pynte- og statusgjenstander (nye biler, fine båter, oppussing ennå en gang). Det kan gi en god følelse av suksess der og da, men husk at en dag tar alderen deg igjen, og du må ha noe å leve av som pensjonist. Sett av en "full tank" på bilen i måneden, og du vil se at du har mer en bare folketrygden og tjenestepensjonen å leve av som pensjonist.

Råd: Spar litt, spar smart!

Myte 5: "Sparing i aksjemarkedet er utrygt"

Det er helt riktig at når man investerer i aksjemarkedet, så medfører det risiko. Likevel: Langsiktig investering i aksjemarkedet har vist seg å være den beste måten å få dine penger til å vokse. I løpet av de siste 25 årene har det globale aksjemarkedet i gjennomsnitt gitt en avkastning på nesten 8,9 prosent*. Dette på tross av dot.com-boblen ved årtusenskiftet og finanskrisen i 2008. På kort sikt kan du oppleve store svingninger, men sparing til pensjon langsiktig sparing. Og det er nettopp din evne til å ta risiko som gir deg mulighet til å øke kjøpekraften på dine sparepenger.

Uansett hva du velger å gjøre, ta i det minste en tur innom en pensjonskalkulator for å se hvordan din pensjonstilværelse kan se ut.

Råd: Bedre nå, enn etterpå!

* Avkastning MSCI World Index siden 31.12.1990. Gjennomsnittlig årlig avkastning i lokal valuta (USD): 7,1 prosent.