Seks av ti sikrer seg mot påskeinnbrudd

Seks av ti sikrer seg mot påskeinnbrudd

Oslo: Folk blir stadig flinkere til å sikre seg mot innbrudd. Én av åtte sier de har opplevd innbrudd, og nå setter mange inn forebyggende tiltak før påskeferien. Seks av ti nordmenn gjør tiltak for å hindre innbrudd i påsken. Det er langt flere enn for bare tre år siden, da kun hver tredje nordmann tok slike forholdsregler. Det viser landsdekkende undersøkelser gjennomført av Norstat for Storebrand Forsikring.

- Det beste tipset for å unngå tyver på besøk er å gi inntrykk av at det er folk hjemme - både ute og inne. Bruk for eksempel tidsbrytere på lamper, og la smårotet ligge fremme. Det er tydelig at mange er flinke til å tenke på dette i påsken, sier Tom Granquist, direktør i Storebrand Forsikring.

Ønsker mer "påskeberedskap"
Politiet har tidligere avlivet myten om at det er merkbart flere innbrudd i påsken enn ellers i året. Gode tiltak i forkant kan være forklaringen.

- Hvis folk hadde vært like flinke til å forebygge innbrudd ellers i året som i påsken, hadde nok tyvene hatt en vanskeligere jobb, sier Granquist.

Det mest brukte sikkerhetstiltaket er å be naboen om å fungere som vaktbikkje. Tre av ti har en slik avtale, viser undersøkelsen.

Rekordlave innbruddstall
I fjor ble det meldt om 31 292 boliginnbrudd og utbetalt 490 millioner kroner i erstatning, viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). For villainnbrudd er det rekordlave tall både for antall innbrudd og erstatningssum siden målingene startet i 1992. Kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO gir politiet hovedæren for nedgangen.

- Økt samarbeid på tvers av politidistriktene for å bekjempe organisert kriminalitet har gitt resultater, sier han.

Åtte ganger så høy innbruddsfare
Nordmenn har de siste årene blitt flinkere til å sikre boligene sine med gode låser og alarmer, og er nå i verdenstoppen når det gjelder installasjon av boligalarmer. Tall fra NHO Service, FNO og Prognosesenteret fra 2010 viser at drøyt hver sjuende husstand i Norge har boligalarm. Uten en FG-godkjent innbruddsalarm tilknyttet en bemannet alarmstasjon er det åtte ganger så høy fare for innbrudd, viser statistikk fra NHO Service.

- Tyvene er blitt mer kreative de siste årene. Vi anbefaler derfor både alarm og sikkerhetslåser i tillegg til å gjøre avtale med naboen før man skal på ferie, sier Granquist.

Osland føler seg ikke sikker på om innbruddsnedgangen vil vare. - Utenlandske banders aktivitet går i bølger. Nordmenn har stadig større verdier i boligene sine, og det frister organiserte kriminelle fra Øst-Europa, sier han.

(Pressenytt)

Kontaktpersoner:
* Storebrand Forsikring, direktør Tom Granquist, mobil 93 40 30 14.
* Storebrand Forsikring, kommunikasjonssjef Kristina Picard, mobil 90 18 98 09.

Slik sikrer du deg mot innbrudd:

• La det daglige smårotet ligge fremme.
  • Omadressér eller stopp post og avis, eller en nabo til å ta det inn daglig.
  • Samarbeid med naboen om gjensidig tilsyn med boligen.
  • Viderekoble fasttelefonen til mobiltelefonen.
  • Sørg for variasjon i belysningen (klokkebryter/fotocelle).
  • Ikke fortell på sosiale medier eller e-post at du er fraværende over tid.
  • Påse at alle ytterdører er utstyrt med FG-godkjente låser. De siste årene har stadig flere innbrudd skjedd gjennom terrassedør, bakdør eller vindu i andre etasje.
  • Bruk enveisskruer eller helst FG-godkjente sikkerhetslåser på vinduer for å hindre at rutene kan vippes ut.
  • Ikke slipp inn uvedkommende som ringer på hvis du bor i blokk / bygård med callingsystem.
  • Ha skikkelig lås på boder.
  • Alarmer er svært effektive for å skremme vekk innbruddstyver. En inngangsdør tydelig merket med FG-godkjent alarm vil forhindre at mange tyver i det hele tatt prøver seg. En FG-godkjent alarm gir dessuten reduksjon i forsikringspremien hos Storebrand. Alarmen må tilpasses den enkelte bolig.