Statens Hus i Stavanger er et moderne, miljøvennlig og fremtidsrettet bygg.

Storebrand Eiendomsfond Norge KS kjøper Statens Hus i Stavanger

Statens Hus ligger i Lagårdsveien 44 i Stavanger, og er et moderne og fremtidsrettet bygg. Selger er NRP Finans AS.

- Eiendommen har god beliggenhet med offentlige leietakere på lang kontrakt, og passer veldig godt inn i selskapets investeringsstrategi, sier Truls Nergaard, leder av Eiendom i Storebrand Asset Management AS.

- Markedet er skarpt og man må strekke seg langt for å få de beste eiendommene. Utover det, kommenterer vi ikke salgsprisen. Vi er glade for at NRP Finans AS valgte å selge til oss og at transaksjonen kom i orden, fortsetter Nergaard.

SPG var salgsrådgiver i transaksjonen. Selger er et syndikat tilrettelagt av NRP Finans AS. NRP Finans er en uavhengig tilrettelegger av investeringer innen eiendom, shipping og offshore.

En del av strategien

Storebrand Eiendomsfond Norge KS forvalter en av Norges mest framtidsrettede eiendomsporteføljer, med fokus på bærekraft, nærhet til knutepunkter og sentral beliggenhet.

- Ved kjøp av eiendommen i Stavanger får vi vår første kontorinvestering i Stavanger. Eiendommen har en god miljøprofil som underbygger vår strategi om bærekraftige eiendomsinvesteringer, sier Nergaard.

Storebrand Eiendomsfond Norge KS er Norges største egenkapitalfinansierte eiendomsselskap og vil etter transaksjonen utgjøre ca. 10,3 milliarder kroner. Fondet retter seg mot det institusjonelle markedet og har hatt en gjennomsnittlig årlig avkastning på over 8 % siden oppstart. På eiersiden finnes hovedsakelig pensjonskasser og stiftelser.

Kontaktperson:

Storebrand Eiendomsfond Norge KS:
Andreas Henriksen Lerø, Analytiker, e-post: andreas.henriksen.lero@storebrand.no, mobil: 913 74238

Storebrands ambisjon er å sikre våre kunder økonomisk frihet og trygghet gjennom å være den beste tilbyderen av langsiktig sparing og forsikring. Storebrand leverer bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon, slik at hver enkelt får en bedre pensjon i en mer bærekraftig verden. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 2 millioner personkunder, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 800 milliarder kroner og er Norges største private kapitalforvalter. Vi jobber målrettet for å nå vårt formål: En fremtid å glede seg til. Storebrand (STB) er notert på Oslo Børs.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på Twitter: @Storebrand_no

Pressekontakt 48044838