2024: Enkle tips for bedre privatøkonomi

2024: Enkle tips for bedre privatøkonomi

Seks av 10 eller 2,6 millioner nordmenn, sier at de har planer om å kutte kostnader i det nye året. Matinnkjøp, kjøp av ting man ikke trenger og utgifter til restaurant og uteliv topper listen over hvor kostnadene skal kuttes. Dette kommer frem i en fersk undersøkelse fra Storebrand.

- Mange, og særlig de med boliglån, har over lengre tid opplevd en presset privatøkonomi. Når det nye året starter med nok et rentehopp etter at Norges Bank hevet styringsrenten 14. desember, blir det enda viktigere å ha god oversikt over inntekter og utgifter, sier spare- og forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Storebrand.

Hun understreker at det ikke skal handle om å droppe alt som er hyggelig, men om å få et bevisst forhold til hva du bruker penger på. Her kommer Cecilie med noen tips som skal gjøre det enkelt å gå fra plan til praksis.

Sett opp budsjett
Et budsjett bør ha oversikt over inntektene dine og alle de faste og variable utgiftene du har. Når du ser hva pengene går til, er det lettere å se hvor du kan spare og om du har noen «lommetyver» som enkelt kan kuttes. En kaffe her og en rask matbit der eller flere abonnementer på strømmetjenester blir fort til store beløp. Er disse vanene verdt det?

Opprett ulike kontoer i nettbanken og sett opp avtalegiro for å fordele pengene straks lønna kommer inn. En matkonto, regningskonto, bufferkonto og sparekonto. Sett opp autotrekk som fordeler lønna på de ulike kontoene straks lønna kommer inn, da er det lettere å overholde budsjettet.

Sjekk skattetrekket
Sjekk skattekortet ditt for 2024. Har du riktig skattetrekk? Økte renteutgifter, endring i inntekt eller kjøp og salg av bolig kan være eksempler på at du bør endre skattetrekket ditt. Husk at høyere renteutgifter gir lavere skattetrekk.

Få oversikt over gjeld
Få oversikt over ulike lån og prioriter å nedbetale de dyreste lånene først, for eksempel handlekontoer, kredittkort eller forbrukslån. Undersøk også om det er mulig å samle noen av lånene.

Har du lavt boliglån i forhold til verdi (lav belåningsgrad), er det kanskje mulig å reforhandle lånet eller søke en periode med avdragsfrihet, slik at du kan betale ned dyr forbruksgjeld først. Sjekk også om du har riktig rente på boliglånet ditt.

Er du usikker på hva du har i gjeld, kan du sjekke gjeldsregisteret.no som viser alt du har av forbruksgjeld. Hvis du i tillegg har flere ubetalte regninger, kan du finne en oversikt over disse på inkassoregisteret.no

Har du regninger du sliter med å betale? Ikke nøl med å ta kontakt med kreditor. Be om å få utsatt regningen eller delt den opp. Har du mange regninger og lån du ikke klarer å betale, vær åpen og be om hjelp til en nedbetalingsplan som du kan klare å overholde.

Planlegg matinnkjøp og måltider
Velg lavprisbutikker når du skal handle basisvarer og vær flink til å handle tilbudsvarer hvis du innimellom handler hos de dyre kjedene. Gjør storinnkjøp og ha planer for middagene gjennom uken. Da blir det færre impulskjøp og mindre matavfall. Sett gjerne av en dag i uken til restemat og sped gjerne på med suppe og pannekaker el.l. Visste du at vi i snitt kaster hver åttende pose med mat vi handler? Det er dårlig for miljøet og det samme som å kaste penger rett i søpla!

Undersøk støtteordninger
Flere kan ha tilgang på støtteordninger fra NAV, men mange vet ikke hva som finnes av muligheter. Dersom det kniper ordentlig, kan rådgiverne hos NAV hjelpe deg. Ikke nøl med å ta kontakt. De skal være sikkerhetsnettet vårt.

Tenk deg om før du drar kortet!
Ikke bruk penger du ikke har! Husk at lån og kredittkortregninger skal betales tilbake. I januar blir det mye salg i butikkene. Husk at du ikke sparer penger på å handle på salg, det er fortsatt en utgift. Blir du fristet, vent til dagen etter med å handle og spør deg selv om du virkelig trenger det.

Ikke kjøp sommerferien på kreditt nå i vinter hvis økonomien er stram. Det kan bli ferie med bismak om du egentlig ikke har råd.

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder, 2 millioner personkunder og forvalter over 1000 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no