TA HENSYN: Leder for motor i Storebrand, Petter Berg, anbefaler å kjøre ekstra forsiktig i dagene før jul. Foto: Storebrand

7 kjappe tips for en bulkefri julehandel

Fem dager igjen til jul! De siste dagene før jul kan for mange være ganske stressende, for det er mye som skal på plass før julaften på søndag. Juletreet og julemat skal i hus og de siste gavene skal handles inn – og vi er ikke alene på veien.

Stress, dårlig tid, skitne bilruter og fulle parkeringsplasser og -hus fører hvert år til mange uhell og bulking av biler.

Små parkeringsbulker er irriterende. Selv om de ofte er små, kan de bli dyre. Sjansen for å bli innblandet i et uhell er ofte større på dager hvor mange mennesker er ute, og det er selvfølgelig ikke alt du har kontroll over eller er skyld i selv. Har du planer om å bruke bilen i forbindelse med de siste juleforberedelsene kan det være greit å ha noen enkle forholdsregler i bakhodet.

– Det er forståelig at det er lett å bli uoppmerksom på tidvis uoversiktlige og kaotiske parkeringsplasser. Dårlig tid, ventende biler, handlevogner og mennesker overalt, er ingen god kombinasjon. Likevel er det da man aller helst bør ta et ekstra pust i bakken og skjerpe sansene, ellers kan julen ende opp med å bli unødvendig kostbar, påpeker leder for motor i Storebrand, Petter Berg.

Tall fra Storebrand viser at nesten en av fire skader var parkeringsrelaterte siste uke før jul i fjor. Ryggeulykker og påkjøring av parkerte kjøretøy, er de to skadetypene som øker mest i dagene frem mot julehelgen. Her er noen tips for å unngå å bli en del av statistikken?

7 tips for en bulkefri julehandel

1. Unngå trange og mørke parkeringshus.
  2. Rygg bilen inn når du parkerer.
  3. Ikke velg de smaleste parkeringsplassene.
  4. Sørg for at du har god sikt, både når du rygger inn og kjører ut.
  5. Parker et lite stykke unna, der er det ofte mindre trafikk.
  6. Om du har med barn, bør du hjelpe dem med å åpne bildørene.
  7. Vis hensyn til andre, og sjekk heller at det er klart én gang for mye enn én gang for lite.

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder, 2 millioner personkunder og forvalter over 1000 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no