'Alle' bruker blinklys, men få ser det

'Alle' bruker blinklys, men få ser det

Sju av ti har opplevd farlige situasjoner i trafikken på grunn av manglende bruk av blinklys, men nesten alle hevder de bruker det.

Dette viser en landsomfattende undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne Storebrand Forsikring. I undersøkelsen svarer ni av ti bilførere at de alltid bruker blinklys for å vise hvor de kjører.

– Det er positivt at så mange sier de konsekvent bruker blinklys. Sånn må og skal det være. Derimot er det urovekkende at så mange opplever farlige situasjoner på grunn av manglende bruk av blinklys, sier Petter Berg, Fagsjef Motor i Storebrand.

Mange skader
Manglende tegnbruk kan skape farlige situasjoner ved avkjøringer, i kryss og ikke minst ved filbytte. Sju av ti av bilførerne har opplevd farlige situasjoner de siste fem årene fordi de selv eller andre ikke har brukt blinklys.

Funnene i undersøkelsen kan altså tyde på at bilister overvurderer hvor flinke de selv er til å bruke blinklys og at det er uenighet i hva som er riktig praksis.

– Vi får inn mange skader som skyldes manglende tegngiving, og særlig i rundkjøringer tror vi det kan være ulike oppfatninger av hva som er riktig tegnbruk, sier Berg.

Ditt ansvar å gi tegn
Storebrand gjennomførte den samme undersøkelsen for to år siden og interessant nok var det tilnærmet identiske funn denne gangen. Den viser også at det er flere kvinner enn menn som sier de bruker blinklys, og de eldre er flinkere enn de yngre.

Storebrand minner om at den enkelte trafikant selv har ansvar for å vise hvor hun eller han har tenkt til å kjøre. Hvis du blir påkjørt av en som hevder du ikke har brukt blinklys, blir det ditt ansvar å sannsynliggjøre at du har gitt tegn. Det kan være vanskelig å bevise.

– Skulle en ulykke inntreffe er det viktig å skrive ned kontaktinformasjon i skademeldingen. Da kan vi som forsikringsselskap ta kontakt ved en eventuell diskusjon, avslutter Berg.

Kontaktpersoner:

Storebrand Forsikring, Petter Berg, Fagsjef Motor, mobil 92 09 96 56
Storebrand Forsikring, informasjonssjef Hanne Gudding, mobil 92 42 74 13.

FAKTABOKS

Blinklys
• I Trafikkreglene § 14.2 om signal og tegn heter det blant annet: Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal et til veiledning for annen trafikant gis tegn.” Overtredelse kan gi et forenklet forelegg på 2000 kroner.
• Regler for rundkjøring: Hvis du skal til høyre blinker du til høyre i god tid og plasserer bilen mot høyre. Når du skal rett fram, plasserer du bilen til høyre og blinker til høyre når du er på høyde med nest siste avkjøring. Blink til venstre i god tid før rundkjøringen hvis du skal til venstre, og plassér bilen til venstre. Skift til å blinke til høyre når du er på høyde med nest siste avkjøring og plasser bilen mot høyre. I store rundkjøringer forteller skilt og markeringer i kjørebanen hvor du skal plassere deg.
• 68 prosent av dem som kjører bil svarer at de har opplevd farlige trafikksituasjoner på grunn av egen eller andres manglende bruk av blinklys én eller flere ganger de siste fem årene. Hele seks av ti har opplevd det flere ganger.
• 90 prosent av bilførerne svarer at de alltid bruker blinklys for å vise hvor de skal. Én prosent bruker det sjelden.

Kilder: Storebrand Forsikring, Trafikkreglene, Statens vegvesen