Beskjedent uttak av tidligpensjon i 2011

Beskjedent uttak av tidligpensjon i 2011

De fleste velger fortsatt å ta ut pensjon ved 67 år. Dette til tross for at pensjonsreformen har, siden den ble innført fra 1. januar 2011, gitt folk mulighet til å ta ut hele eller deler av sin alderspensjon fra fylte 62 år.

Mulighetene til å starte tidligpensjon ble gitt fra 1. januar 2011 og gjelder private tjenestepensjonsordninger, privat avtalefestet pensjon (AFP) og folketrygden.

- Vår erfaring er at de fleste velger 67 år - som før, forteller leder for oppgjør Lars Ola Rambøl i Storebrand (bildet).

I løpet av 2011 har 70 000 personer over 61 år fått informasjon fra Storebrand om hvilke nye muligheter de har for å ta ut pensjon tidlig. Av disse har kun drøye 3 000 valgt å ta ut pensjon tidligere enn 67 år. Under 30 prosent av disse var aktive medlemmer i tjenestepensjonsordninger, mens de øvrige tok ut pensjon fra avtaler fra tidligere arbeidsforhold (såkalte fripoliser).

- Spørsmålet om å avslutte arbeidslivet dreier seg jo om mye mer enn den økonomiske muligheten. De fleste vil fortsatt beholde oppspart pensjon til de trenger den. I tråd med pensjonsreformens intensjon merker vi også kanskje en viss økning av de som ønsker å jobbe lenger enn pensjonsalder, fortsetter Lars Ola Rambøl.

Mange har simulert pensjon

Storebrand forberedte seg godt til pensjonsreformen, og lanserte i januar i fjor en nettbasert pensjonskalkulator for å simulere pensjon ved uttak ved ulik alder. I tillegg har det blitt mulig å ta ut pensjon med BankID eller enkelt signeringsbrev.

I løpet av 2011 har over 70 000 personer vært inne i pensjonskalkulatoren og foretatt simulering på sin pensjon.

- En veldig interessant erfaring er at veldig mange flere har foretatt simulering av pensjonsutbetaling enn de som faktisk gjør uttak. Vi ser også at veldig mange yngre arbeidstagere gjør simuleringer på sin pensjon.

Råd om pensjon

Oppmerksomheten rundt pensjon har helt klart økt i løpet av 2011. Ansatte interesserer seg nå mer for hvor mye pensjon de faktisk vil få utbetalt. Dette gjelder både for dem som har innskuddsordninger og ytelsesordninger.

- I tillegg til nettløsningen har Storebrands kundesentre blitt styrket vesentlig for å motta spørsmål om pensjonsreformen og tidliguttak. Også her er det mange flere som spør, enn dem som faktisk gjør uttak. Stadig flere ønsker rådgivning rundt behovet for å spare slik at pensjonen blir tilstrekkelig. Vi har inntrykk av at kundene er glade for å få rådgivning på totale pensjonsbehov av noen som kjenner godt til både folketrygd, tjenestepensjon og privat sparing.

Jobbe lenger?

Det første året etter innføringen av pensjonsreformen kan derfor oppsummeres med:

• de aller fleste tar fortsatt ut pensjon ved 67 år
  • noen starter pensjonsuttak tidlig mellom 62 og 66 år
  • noen utsetter utbetalingene og jobber lenger enn 67 år

- Oppmerksomheten i media om hva som lønner seg når det gjelder uttak av pensjon, ser ut til å ha påvirket folks arbeidsvilje lite. Dersom det i Norge utvikler seg slik det gjorde etter en tilsvarende reform i Sverige, vil andelen som jobber lenger enn 67 år, øke gjennom de neste årene. Nå er fleksibiliteten i pensjonssystemet etablert i privat sektor. Videre er mye opp til arbeidsgivere og arbeidstagere når det gjelder hvordan og når arbeidslivet skal avsluttes for den enkelte, oppsummerer Lars Ola Rambøl.

Ny statistikk fra FNO viser også at tallene for tidliguttak har vært lave. I 2011 ble det registrert om lag 9 300 uttak av pensjonsrettigheter i private tjenestepensjonsordninger fra personer i alderen 62 - 66 år.

Les hele saken på FNOs nettsider: Lavt antall tidliguttak av tjenestepensjon

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.