Blinker inn i blindsonen

Blinker inn i blindsonen

Personbiler som legger seg inn foran vogntog er et problem på norske veier, og det uten at bilistene vet det selv. Vogntogene ønsker nemlig ekstra avstand til bilen foran fordi blindsonen er større og bremselengden lengre. –Dette er ikke invitasjon til å legge seg inn, forklarer forsikringsselskap.

Personbiler som presser seg inn foran lastebiler skaper farlige trafikksituasjoner og er kilde til innmeldte skader, ifølge Storebrand.

– Ja, vi opplever ganske mange skader der personbiler har forsøkt å legge seg inn foran et vogntog, bekrefter Petter Berg, fagsjef på Motor i Storebrand. – Dette er særlig et problem ved påkjøringsfelt, spesielt i rushtrafikken. Ulykkene oppstår fordi personbilen havner i blindsonen til lastebilen når den blinker seg inn foran.

Større blindsone hos vogntog

Vogntogene tar ofte ut ekstra avstand til bilen foran nettopp fordi blindsonen er større. Vogntoget trenger dessuten lengre bremselengde. Dette tar mange personbiler som en invitasjon til å legge seg foran.

–Dette er et tema som skaper mye frustrasjon blant norske lastebilsjåfører og bidrar til mange trafikkfarlige situasjoner, sier Karin Brun Ågotnes, kommunikasjonssjef i Norsk Lastebileier-Forbund.

Hun forklarer at problemet også er gjenstand til mye frustrasjon blant andre trafikanter fordi lastebilsjåfører må bremse ned for å gjenskape avstanden til bilen foran.

– Dermed sinkes farten og irritasjonen i bilene bak stiger. Men om ikke vogntoget reduserer farten, blir bilistene foran bekymret fordi vogntoget ligger for nære, sier Ågotnes.

Mest oversikt foran

I Storebrand tror man de fleste bilistene føler de har mer kontroll dersom de ligger foran vogntoget. Ligger de bak, mister de oversikten over trafikkbildet. Forsikringsselskapet oppfordrer likevel bilførere til å være mer forsiktige, ikke minst med tanke på skadeomfanget som kan oppstå som følge av støtet mellom vogntog og personbil.

– I rushtrafikken er heldigvis ikke farten så stor, men  skaden på bilen kan likevel bli omfattende. Og jo høyere fart, desto større skadeomfang, avslutter Berg.

Kontaktpersoner:

Petter Berg, fagsjef motor, Storebrand. Tlf 22312300
Hanne Gudding, informasjonssjef Storebrand. Mobil 92427413
Karin Brun Ågotnes, kommunikasjonssjef Norsk Lastebileier-Forbund. Mobil 98236999