– Jeg synes det er herlig at dagens pensjonister ikke har dårlig samvittighet for å bruke penger på seg selv, sier  pensjonsøkonom i Storebrand, Knut Dyre Haug.
– Jeg synes det er herlig at dagens pensjonister ikke har dårlig samvittighet for å bruke penger på seg selv, sier pensjonsøkonom i Storebrand, Knut Dyre Haug.

​Bruker opp pengene med god samvittighet

Nordmenns forbruk er i endring. Det ser man ikke minst blant de eldste i samfunnet. En ny undersøkelse viser at halvparten av dagens pensjonister har gitt forskudd på arv til barn eller barnebarn, men nesten ingen har dårlig samvittighet for å bruke pengene på seg selv.

En Norstat-undersøkelse blant pensjonister, gjennomført for Storebrand, viser at 95 prosent av de spurte ikke har dårlig samvittighet for å bruke penger som ellers kunne gått som arv til barn og barnebarn. Bare to av hundre svarer at det gir dem dårlig samvittighet.

– Jeg ble overrasket over det entydige resultatet, men jeg synes det er herlig at dagens pensjonister ikke har dårlig samvittighet for å bruke penger på seg selv. Samtidig er det et varsku til yngre generasjoner om at man ikke kan ta arven for gitt på samme måte som tidligere, sier pensjonsøkonom i Storebrand, Knut Dyre Haug.

Halvparten har gitt forskudd på arv til barn eller barnebarn

Undersøkelsen viser også at halvparten av dem som har barn eller barnebarn, har gitt større pengegaver eller forskudd på arv. Fire av ti svarer at de har gitt noen verdier til barn eller barnebarn, mens én av ti svarer at de har gitt store verdier.

– Vi ser et skifte i hvordan både dagens og fremtidens pensjonister tenker og lever. Etterkrigstidens idealer om måtehold og moderasjon virker å være på vikende front. Vi ser at forbruket øker blant eldre, og stadig flere pensjonister har gjeld. I tillegg lever pensjonistene stadig lenger, og alderspensjonen fra folketrygden har derfor blitt strammet inn. Færre av dagens unge kan derfor basere seg på å spe på sin egen pensjon med arv, påpeker pensjonsøkonomen.

Gi arv tidlig

– Dersom man har mulighet, vil jeg anbefale å gi bort verdier mens barna har mest bruk dem. Å gi forskudd på arv til boligkjøp er det smarteste du kan gjøre for barna dine. Da kommer de inn i boligmarkedet på et tidlig tidspunkt, og du er sikker på at pengene blir brukt til noe fornuftig, sier Haug.

Han understreker imidlertid at man må ha to tanker i hodet samtidig:

– Pass på å ikke gi bort for mye, slik at dere får det trangt som pensjonister. Blir pensjonsutbetalingene mindre enn antatt, kan dere ikke forlange å få tilbake verdier dere har gitt bort, avslutter han.