Flest menn ferierer på krita

Flest menn ferierer på krita

Det er flest menn som bruker kredittkort på ferie, mens kvinnene er mer glad i bankkortet. Mange nordmenn pleier også å betale med kontanter, viser en fersk undersøkelse fra Storebrand. – Tenk både på sikkerhet og budsjettkontroll når du skal på ferie, er rådet fra Storebrands forbrukerøkonom.

To av fem nordmenn pleier å betale med kredittkort på ferie, mens tjuetre prosent, flere enn én av fem, foretrekker kontanter. Det kommer frem i en fersk undersøkelse Norstat har gjort for Storebrand.

Undersøkelsen viser at det er de yngste som i størst grad foretrekker kontanter når de ferierer i utlandet. Nesten to av fem mellom 18-30 år oppgir at de bruker denne betalingssformen på ferie.

Fordeler med kredittkort
– Det å bruke kredittkort på utenlandsferie gir deg muligheten til å ha en separat økonomi for turen. Du slipper å blande ferieutleggene sammen med hverdagsøkonomien. Det gjør det lettere å ha oversikt, sier forbrukerøkonom i Storebrand Kristina Picard.

Det er imidlertid ikke den eneste grunnen til at kredittkort av mange blir anbefalt som betalingsmiddel nummer én på ferie.

– Kredittkort beskytter deg bedre på ferie, sier forbrukerøkonomen, og viser til at mange kredittkorttilbydere har reiseforsikring inkludert i kortet. I tillegg har du større trygghet hvis du skulle bli utsatt for svindel i løpet av utenlandsreisen.

Med et kredittkort trekkes ikke pengene direkte fra konto, og du kan i ro og mak gå gjennom fakturaen din og sjekke at alt stemmer.

– Uvedkommende får ikke tak i pengene dine på samme måte som hvis de svindler deg med det debetkort, forklarer Picard.

Dyrt med mange uttak
Totalt 72 prosent svarer at de pleier å betale med et kredittkort eller Visa-kort, men andelen som betaler kontant overrasker forbrukerøkonomen. Særlig unge er glad i kontanter på ferie.

– Noen har nok blitt skeptiske til bruk av kort i utlandet etter mange historier om kortsvindel. Jeg tror også det handler om å føle at man har kontroll over pengebruken, sier forbrukerøkonomen.

Enten du handler med kortet i utenlandske butikker, eller tar ut kontanter i utlandet, påløper det et valutapåslag, som regel på 1,75 prosent av beløpet. Velger du å ta ut penger, kommer det et uttaksgebyr i tillegg.

– Hyppige uttak av kontanter blir som regel mye dyrere enn å betale med kortet i butikken, Det er derfor ikke noe jeg vil anbefale unge på stramt feriebudsjett, advarer Picard.

– Jeg fraråder alle å gå rundt med store kontantbeløp på ferie, fordi man lett kan bli offer for lommetyver som følger godt med. I ferien skal man hygge seg og slippe stresset med å passe på penger, avslutter forbrukerøkonomen.

Tips til ferieøkonomien:

-  Lag et budsjett før avreise så du vet hvor mye du har å bruke på ferien.

-  Ha alltid minst to kort med på reisen, og oppbevar kortene hver for seg. Da sikrer du at å ikke miste begge to om du skulle bli utsatt for tyveri eller uhell.

-  Unngå valutafellen – lokal valuta gir best vekslingskurs.

-  Hvis det er mulig, bruk safen på hotellrommet/overnattingsstedet til oppbevaring av verdisaker, pass, kort og penger.

-  Ikke noter kodene dine noe sted mens du er ute og reiser. Kriminelle har god trening i å lete seg frem til både kort og kode.

-  Sperr kortet umiddelbart hvis du oppdager at det er borte.