Hva betyr det å spare i bolig?

Hva betyr det å spare i bolig?

Hva betyr det å spare i bolig? En fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for Storebrand, viser at svarene spriker.

– Det er tydelig at sparing i bolig har festet seg som et begrep blant nordmenn flest, men hva vi legger i det er ulikt, sier forbrukerøkonom i Storebrand Kristina Picard

Bare 13 prosent svarer at de ikke har hørt uttrykket, mens ni prosent er usikre på hva de legger i det. Den største andelen, 33 prosent, svarer at sparing i bolig er det samme som å selge boligen senere og leve av gevinsten.

Og det er fullt mulig, så lenge du legger realistiske planer, mener forbrukerøkonomen.

– Tenk gjennom hvor du vil bo senere i livet, altså etter salget. Mange nordmenn har blitt godt vant. En sentrumsnær leilighet med høy standard kan være minst like dyr som boligen du selger. Ta høyde for utgifter til bolig også som pensjonist, råder Picard.

23 prosent av de spurte svarer at sparing i bolig betyr at man er gjeldfri som pensjonist.

– Nedbetaling av gjeld blir ofte fremhevet som smart sparing fordi renten på boliglånet som regel er høyere enn sparerentene. Skal det lønne seg å spare mens du har lån, bør du spare i noe som gir deg høyere forventet avkastning, som aksje- eller kombinasjonsfond, sier Storebrands forbrukerøkonom.

Slik fordelte svarene seg:

Hvis du sparer i bolig betyr det ...

At jeg kan selge boligen senere og leve av gevinsten: 33%

At jeg er gjeldfri som pensjonist: 23%

At jeg kan gi boligen videre som arv til neste generasjon: 9%

At jeg investerer i utleieboliger: 6%

Jeg har hørt uttrykket, men vet ikke hva det betyr: 9%

Aldri hørt begrepet: 13%

Annet: 7%

Forbrukerøkonomens tips til deg som sparer i bolig:

• Tenk gjennom hvordan du vil leve av boligen din. Nedbetalt gjeld gir romsligere økonomi. For noen kan reduserte boutgifter være nok til at du klarer deg uten ekstra sparing til pensjon.
  • Det er ikke gitt at boligprisene alltid skal videre opp. Legger du alle pengene i bolig, er du ekstra sårbar for svingninger i boligprisene.
  • Tenk på å spre risikoen i sparingen din, spar i bolig ved å betale ned gjeld, spar langsiktig i aksjefond og kombinasjonsfond for god avkastning, og ha litt buffer i banken for å unngå likviditetskrise.
  • Legg realistiske planer. Hvis du planlegger å selge boligen og leve av gevinsten, hvor skal du bo etterpå? Ta høyde for utgifter til bolig også sent i livet.
  • Mange ønsker en gjeldfri pensjonisttilværelse, andre vil ta opp nytt lån på boligen for å leve bedre materielt. En nedbetalt bolig kan gi større handlefrihet hvis du er villig til å ta opp gjeld.