Klar for vinterferie? Her er våre beste råd for godt reisevett!

Klar for vinterferie? Her er våre beste råd for godt reisevett!

Vinterferien banker på døren. Høyfjellet venter innrykk, og reiseselskapene er klare til å frakte nordmenn til alpene, Syden og storbyer rundt omkring i Europa. Reiseforsikringen gir deg økonomisk beskyttelse dersom noe uforutsett skulle skje, enten det er sykdom, skade eller tap av eiendeler.

Sjekk reiseforsikringen

Ferie uten reiseforsikring er rett og slett risikosport. Med riktig forsikring er du sikret enten du skal på turer her hjemme eller om du skal reise utenlands. Få oversikt over hva den dekker før du reiser. Oppgrader ved behov. Om du har ungdommer, sjekk aldersgrensen. Er barna fortsatt dekket?

– Jeg tror det er flere som ikke helt forstår hvorfor de bør ha reiseforsikring. De som ikke reiser så mye utenlands, tenker kanskje ikke på at det er nødvendig, mens de som aldri har opplevd for eksempel tyveri eller sykdom kan tenke at det «kommer til å gå bra», sier Adrian Eriksen, Storebrands ekspert på reiseforsikring.

Husk at reiseforsikring også kommer godt med her hjemme, for du trenger ikke å være på langtur for å ha nytte av reiseforsikringen. Den gjelder også på kortere dagsturer, hytteturer eller og helgebesøk – om du blir utsatt for ran, tyveri eller ulykker.

- I en tid der mange har presset privatøkonomi, kan det bli en dyr lærepenge å droppe reiseforsikringen, advarer Eriksen og minner om at dersom du utsettes for ulykke eller alvorlig sykdom i utlandet, kan utgiftene bli svært høye. Å sitte igjen med en slik regning kan ruinere familieøkonomien.

Med en god reiseforsikring kan du føle deg trygg på tur. Her følger også noen enkle grep som kan forhindre uhell og sikre deg dersom ulykken er ute.

Før du reiser hjemmefra:

- Vi har opplevd mye vær i det siste; nedbør, kulde og vind. Sørg for å sikre løse gjenstander ute før du reiser og ha på en god lunk inne. På denne måten sikrer du at været ikke gir deg overraskelser og at det blir hyggelig å komme hjem igjen, råder Hanne Iversen Rye som er skadeforebygger i Storebrand.

• Skru igjen hovedstoppekranen for å sikre boligen mot vannskader.
  • Trekk ut stikkontakter fra TV, PC, kaffetrakter og vannkoker etc.
  • Behold minimum 10-12 grader, også når du er bortreist.
  • Pass på at alle vinduer og dører er lukket og låst.
  • Sikre løse gjenstander som kan bli tatt av vinden om det kommer uvær.

Ferietid betyr høysesong for innbrudd - la boligen se bebodd ut

- FG-godkjent alarm på ytterdøren kan hindre at mange tyver ikke prøver seg. I tillegg er det viktig å gi potensielle innbruddstyver inntrykk av at det er folk hjemme. Skal du ikke ut på reise selv, men vet at naboen skal, tilby deg å være en god nabo, oppfordrer Rye.

• Allier deg med naboer, slik at ikke søppelkassen står tom og postkassen er full.
  • Få noen til å måke og/eller sette spor i snøen.
  • La noen lys stå på – varier gjerne belysningen ved å bruke tidsbryter på lampene.
  • Ikke la verdifulle gjenstander ligge synlig fremme, og gjem dem på uventede steder.
  • La det gjerne ligge litt «rot» rundt omkring, som for eksempel sko i gangen og snøskuffa på gårdsplassen.
  • Ikke fortell på sosiale medier at du blir lenge borte!

Hytteferie i Norge

- Noen enkle forhåndsregler kan bety mye for en sikker vinterferie. Hyttekos og kuldegrader inviterer til peis og levende lys. Dette er hyppige årsaker til brann, det er derfor viktig å sørge for at du har røykvarslere som fungerer og at alle på hytta vet hvor de finner brannslukningsutsyr, opplyser Rye.

• Sjekk røykvarslerne når du kommer frem, ha med ekstra batterier i reserve.
  • Vit hvor du finner brannslukker/brannteppe i tilfelle noe tar fyr. Husk å vende brannslukkeren når du er på hytta.
  • Ikke gå ifra åpent ildsted eller levende lys.
  • Ikke bruk peisen eller ovnen som tørkestativ.
  • Frosne rør? Ikke tin disse på kreative måter – kontakt rørlegger.
  • Måke taket om det er mye snø – pass på at mulige rømningsveier ikke blir stengt når du måker snø fra taket.
  • Husk å stenge hovedstoppekranen når du reiser, og tøm rørene for vann.

Kjør forsiktig og pakk bilen fornuftig

• Legg de tyngste gjenstandene nederst.
  • Har du plass til litt bagasje i skiboksen, velg lette gjenstander. Tung skiboks kan påvirke kjøreegenskapene til bilen.
  • Unngå løse gjenstander som kan være farlige ved bråstopp.
  • Sjekk dekktrykk, og ha nok spylervæske.
  • Ta pauser om du skal kjøre langt.
  • Sett mobilen i bilmodus, eller bruk handsfree.
  • Skal du til fjells kan det være nyttig å ha følgende i bilen:
    • Isskrape, startkabler, jekk, slepetau, spade
    • Varseltrekant, refleksvester, lommelykt
    • Vognkort, skademeldingsskjema, nødlader/powerbank
    • Varme klær, førstehjelpsskrin og litt proviant for ekstra trygghet

- Bilen skal pakkes og det er ofte mye som skal med. Det er likevel viktig at du pakker bilen riktig, med den tyngste bagasjen nederst. Vær obs på at en tunglastet bil påvirker kjøreegenskapene til bilen. Det viktigste er at du tilpasser farten etter forholdene, og tar hensyn til vær og føre slik at hele reisefølget kommer trygt frem, sier Rye.

Generelle reiseråd

• Vær oppmerksom på veggedyr – særlig i utlandet. Det er visse forhåndsregler du kan ta:
    • Undersøk rommet når du ankommer og vær spesielt nøye med sengen. Bruk lommelykt på mobilen og se særlig etter mørke ekskrementflekker og dyr.
    • Ta gjerne forhåndsregler selv om du ikke finner veggdyr. Det er lurt å plassere bagasjen i litt avstand fra sengen og opp fra gulvet.
    • Ikke pakk ut og hold kofferten eller bagen lukket.
    • Dersom du mistenker veggedyr, bør du ikke flytte inn. Be om et annet rom eller velg et annet hotell.
    • Mistenker du at du har fått med veggedyr hjem – ikke ta med bagasjen inn i hjemmet ditt før den er kulde- eller varmebehandlet. Husk å ta ut elektronikk og toalettsaker.
  • Sjekk om du behøver ekstra forsikring for eksempel om du skal drive risikosport eller har med mye utstyr.
  • Merk skiutstyr og miks gjerne med en venn om du skal inn på varmestua. Da reduserer du sjansen for at utstyret ditt blir stjålet.
  • Uansett om du er i Norge eller i utlandet, på sportsferie, i Syden eller i storby – høy promille kan gi avkortning om du er ute for et uhell/ulykke.
  • Pass på verdigjenstander og håndbagasje. Ikke la det være uten tilsyn.

- Når du har gjort dine forberedelser er det bare å nyte ferien, men vær oppmerksom. Pass på tingene dine og hverandre, og husk solfaktor om du skal til fjells eller varmere strøk, oppfordrer Rye.

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder, 2 millioner personkunder og forvalter over 1000 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no