Konkurransedyktig avkastning til kundene i 2011

Storebrand Livsforsikring oppnådde i 2011 konkurransedyktig avkastning for kunder med ytelsesbaserte pensjonsordninger.

Samlet for kollektive investeringsporteføljer med rentegaranti ble markedsavkastningen (verdijustert) 3,0 prosent, mens bokført avkastning ble 4,8 prosent.

- I et urolig finansmarked er det levert konkurransedyktig avkastning til pensjonskundene. Bufferkapitalen er styrket og det er bygget reserver for økt levealder, sier konsernsjef Idar Kreutzer.

Avkastningen i pensjonsporteføljene for Storebrand Innskuddspensjon ble også god i 2011 sammenlignet med utviklingen i markedet.

Les mer om resultatene for Storebrand Innskuddspensjon

Økte avsetninger

Finanstilsynet har anmodet livsforsikringsselskapene om å prioritere avsetninger til økt levealder i de ytelsesbaserte tjenestepensjonsordningene. Siden disse ordningene gir livsvarige utbetalinger, må det avsettes mer for å sikre pensjonsutbetalingene i fremtiden. Alle livsforsikringsselskaper i Norge må avsette mer midler på grunn av forventet økning i levealderen, og Storebrand er godt i gang med dette.

Storebrand Livsforsikring oppnådde en avkastning utover rentegarantien for de kollektive investeringsporteføljene. Dette har gjort det mulig å foreta en ekstra avsetning på 1,1 milliarder kroner for å møte antakelsene om fremtidig økt levealder.

Resultatene har også gitt rom for å styrke tilleggsavsetningene med 400 millioner i 2011.

Storebrand-konsernet har en tilfredsstillende kapitalsituasjon. Solvensmarginen i Storebrand Livsforsikring konsern (Storebrand Livsforsikring og SPP) var 161 prosent ved utgangen av året. Standard investeringsprofil, som de fleste bedriftene har valgt, hadde en aksjeandel på 17 prosent ved utgangen av 2011.

Fullt trykk i arbeidet med nye rammebetingelser

Banklovkommisjonens utredning om fripoliser og kapitalkrav ble overlevert Finansdepartementet 17. januar 2012. Banklovkommisjonen foreslår lovendringer som kan bidra til bedre tilpasning av fripoliser til kapitalkravene som følger av det europeiske regelverket for livselskaper, Solvens II. Ett av forslagene er at kundene fra 2013 selv kan velge hvordan fripolisemidlene skal forvaltes.

Endringer i norsk regelverk er nødvendig for å sikre et godt og stabilt tjenestepensjonssystem for bedrifter og ansatte under Solvens II. Storebrand er aktivt med i dette arbeidet, og vil holde kundene orientert om fremdriften i regelverksarbeidet.

Les pressemeldingen om Storebrand-konsernets resultater 4. kvartal 2011

Kvartalsrapport for Storebrands Livsforsikring 4. kvartal 2011

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.