Krasjer mest, sjekker minst

Krasjer mest, sjekker minst

En ny undersøkelse viser at kun 6 av 10 bileiere under 30 år følger med på om de er innenfor den avtalte kjørelengden som er oppgitt i bilforsikringen.  – Følg med! Det lønner seg og det er fort gjort å sjekke, er oppfordringen fra Storebrand.

Skal du ut på langtur med bilen i sommer, er det lurt å sjekke hvor langt bilen din har kjørt før du reiser. På bilferie løper kilometerne raskt, og det er viktig å passe på at du er innenfor kjørelengden du har oppgitt til forsikringsselskapet.

De som krasjer mest, følger dårligst med

Folk generelt og spesielt de over 50 år er flinke til å følge med på kilometerstanden. Hele 9 av 10 av bileiere i denne aldersgruppen følger med. Blant bileiere under 30 år er det derimot bare 6 av 10 som gjør dette.

– Yngre bileiere er dessverre oftere involvert i ulykker med bil enn de eldre. De unge bør derfor være ekstra påpasselige med å følge med på at de er innenfor oppgitt kjørelengde, sier Petter Berg, fagsjef i Storebrand.

Kan bli dyrt å kjøre for langt

Er uhellet ute og du har kjørt lengre enn du har avtalt, vil dette medføre reduksjon i erstatningen fra forsikringsselskapet. Hvis det viser seg at du overskredet avtalt kjørelengde og den faktiske kjørelengden din ville kostet 20 prosent mer, vil du kunne få 20 prosent i mindre i erstatning.

– Å glemme å følge med på dette kan bli dyrt hvis en skade oppstår. Vi oppfordrer bileiere til å ta en ekstra sjekk før sommerens bilturer, sier Berg.

Penger å spare

Hvis du skjønner at du ikke kommer til å kjøre så langt som du har oppgitt i forsikringen, kan du hos de fleste selskaper endre dette enkelt på nett. Da får du lavere pris på bilforsikringen.

Storebrands kunder kan endre kjørelengden her

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.