Lurt å ha røykvarsler på soverommet

Lurt å ha røykvarsler på soverommet

Alle boliger i Norge skal ha brannvarslingsutstyr som gir minst 60 desibel lydstyrke i soverom med lukket dør. Slik er det ikke i praksis, viser en ny landsdekkende Storebrand-undersøkelse.

– Det ser ut til at mange nordmenn fortsatt er usikre på hvor de skal plassere brannvarslingsutstyr, sier leder for skadeoppgjør Harald Lindeman i Storebrand.

Mens 81 prosent oppgir at de har røykvarsler i gangen og 51 prosent har det i stua, så er det bare 43 prosent som har montert røykvarsler på soverom, ifølge undersøkelsen Norstat har gjennomført for Storebrand. 24 prosent oppgir at de har montert røykvarsler på barnerom.

To prosent svarer at de ikke har montert røykvarsler i hjemmet overhodet, til tross for at dette er påbudt. Alle boliger i Norge skal ha brannvarslingsutstyr som gir minst 60 desibel i alle sove- og oppholdsrom, ifølge norske brannvernforskrifter.

Soverommet fullt av elektrisk utstyr
– Det er to viktige grunner til at vi mener du bør ha røykvarsler på soverommet. Når du sitter i stua, eller oppholder deg i andre rom, er du som regel våken. Når du sover, er du derimot veldig utsatt. I tillegg har vi stadig flere elektriske artikler på soverommet, noe som øker risikoen for brann, sier Lindeman.

TV, diverse ladere, varmeovner, laptop, klokkeradio, lamper og varmeteppe er bare noe av det elektriske utstyret som befinner seg på mange norske soverom.

Statistikk fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap viser at dødsbranner ofte starter om kvelden og natten. En av tre branner oppstår i stua, mens kjøkkenet og soverommet er nummer to og tre på listen. 60 prosent av dødsbrannene skjer i vinterhalvåret.

Vanligste årsak til brann

– Vi opplever som oftest elektrisk årsak til brann. Det kan være alt fra skjøteledninger som er fulle av utstyr som drar mye strøm, jordingsfeil i el-anlegget og lamper som velter og blir liggende i sengen, sier Lindeman

Statistikk fra Norsk brannvernforening viser det samme. Så mange som 40 prosent av boligbrannene har elektrisk årsak, enten som følge av feil bruk av elektrisk utstyr, eller av mer tekniske årsaker som jordfeil, serielysbue og termostatsvikt.

Sjekkliste - slik sikrer du soverommet:

• Mobilladere og ladere til andre elektriske gjenstander bør trekkes ut fra veggen etter bruk. - TV-er bør slås helt av ved å bruke knappen på selve apparatet, ikke bare fjernkontrollen. Dette gjelder også PC-er, playstation-bokser og andre elektriske artikler.
  • Alle lamper bør være fastmontert til veggen. Unngå bordlamper, og da særlig på nattbord hvor de lett kan velte.
  • Unngå å dekke til ovner med håndklær, klær og lignende.
  • Ovner bør være fastmontert i veggen.
  • Husk at barnerommet er minst like viktig!