Mange har nye planer for skattepengene

Mange har nye planer for skattepengene

Én av fire nordmenn svarer at de vil bruke skatte- og feriepengene annerledes i år enn tidligere på grunn av uroen i økonomien. – Nordmenn stikker ikke hodet i sanden, men lar seg påvirke av tidene vi er inne i, sier Storebrands forbrukerøkonom.

I aldersgruppen 30-39 år svarer hele én av tre at de vil tenke annerledes i år. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for Storebrand.

– Selv om arbeidsledigheten på landsbasis fortsatt er relativt lav, viser undersøkelsen at mange tar sine forholdsregler og setter på bremsene. Nordmenn stikker slett ikke hodet i sanden, men tilpasser seg tidene vi er inne i, sier forbrukerøkonom Kristina Picard i Storebrand.

Mest forsiktig i sør og vest

Undersøkelsen viser at det er sør og vest i landet hvor de økonomiske tidene vil påvirke pengebruken. Her svarer én av tre at de vil tenke annerledes i år, mot én av fire for landsgjennomsnittet.

– Det er ikke overraskende at det er i de områdene hvor oljekrisen har rammet hardest, at flest endrer forbruksmønsteret sitt. Mange har mistet jobbene sine eller føler seg mer utsatt, sier Picard.

Dette skal prioriteres:

Flest svarer at de rett og slett vil bruke mindre av pengene de får utbetalt. Nedenfor er topp 5-listen over nordmenns prioriteringer av skatte- og feriepengene:

1. Generelt bruke mindre av pengene

2. Sette av mer til kortsiktig sparing

3. Nedbetale mer på lån

4. Sette av mer til langsiktig sparing

5. Nedbetale kredittkortgjeld

For ytterligere spørsmål om undersøkelsen ta kontakt med forbrukerøkonom Kristina Picard: kristina.picard@storebrand.no/ 901 89 809

Storebrands ambisjon er å sikre våre kunder økonomisk frihet og trygghet gjennom å være den beste tilbyderen av langsiktig sparing og forsikring. Storebrand leverer bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon, slik at hver enkelt får en bedre pensjon i en mer bærekraftig verden. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 2 millioner personkunder, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 920 milliarder kroner og er en av Nordens største private kapitalforvaltere. Storebrand (STB) er notert på Oslo Børs.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på Twitter: @Storebrand_no

Pressekontakt Generelle mediehenvendelser 48044838