Mange sjekker aldri selvangivelsen

Mange sjekker aldri selvangivelsen

Nesten én av ti nordmenn sjekker aldri selvangivelsen, og én av fire bruker under fem minutter på den. Det viser en fersk undersøkelse fra Storebrand. – Passivitet kan koste deg tusenlapper, sier forbrukerøkonom Kristina Picard.

Én av fire nordmenn sier de bruker fem minutter eller mindre på selvangivelsen hvert år. Av disse er det åtte prosent som svarer at de aldri sjekker tallene. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for Storebrand.

Nesten halvparten, 46 prosent, svarer at de bruker under en halvtime på selvangivelsen. Resultatene viser også tydelig at interessen for selvangivelsen øker med alderen. Mens bare fem prosent av de under 30 år går gjennom alle postene i selvangivelsen, svarer én av fire over 50 år at de hvert år tar denne jobben.

– De som har levd lenger, har kanskje erfart at feil kan forekomme, eller at det er verdt tiden å lete etter ekstra fradrag. Som regel blir også fradragspostene flere etter hvert som man når 30- og 40-årene, sier forbrukerøkonom Kristina Picard i Storebrand.

Vet ikke alt om deg
Har du for eksempel giftet deg, kjøpt bolig eller aksjer, byttet jobb eller fått barn som har begynt i barnehage, så er det nye poster i selvangivelsen å følge med på.

Picard er likevel ikke i tvil om at alle bør ta seg tid til å sjekke postene:

– Ikke fordi Skatteetaten gjør så mye feil, men først og fremst fordi de ikke vet alt om deg. Skatteetaten vet ikke hvor langt du kjørte til og fra jobb i fjor, eller om du har blitt eneforsørger det siste året. Derfor kan du gå glipp av mange tusen kroner ved å være sløv. I tillegg bør du ha et minimum av interesse for din egen privatøkonomi, sier forbrukerøkonomen.

Ifølge Skatteetaten var det 870 000 nordmenn som i fjor endret eller tilførte poster på selvangivelsen. De fleste var trolig endringer som førte til redusert skatt for skatteyter.