Nytt fond kan redde millioner av mennesker

Nytt fond kan redde millioner av mennesker

Et nytt investeringsfond, Global Health Investment Fund (GHIF), lanseres i dag. Fondet bidrar til utvikling av global helseteknologi og kan redde millioner menneskeliv. Storebrand investerer derfor millionbeløp i fondet.

GHIF gjør det mulig å investere i utviklingen av global helseteknologi, og dermed kan både private og institusjonelle investorer være med på å redde liv i utviklingsland. Det nye fondet har støtte av blant annet JP Morgan og Bill & Melinda Gates Foundation. Storebrand har valgt å investere to millioner amerikanske dollar i fondet.

– Dette bidrar til at flere fattige land får et bedre helsetilbud samtidig som vi skaper avkastning til kundene våre, sier ansvarlig for sosiale investeringer i Storebrand, Jonas Ahlén.

En garanti fra Gates Foundation og svenske Sida er med på å redusere risikoen for investorene i fondet. GHIF har derfor klart å samle en bred gruppe investorer med ett felles mål: å utvikle livreddende teknikk på en måte som er økonomisk bærekraftig.

– Dette viser at innovativt samarbeid og gjennomtenkte finansielle strukturer kan fungere som løsning på sosiale utfordringer. Det viser også at det går an å kombinere finansiell avkastning med sosial og bærekraftig utvikling, sier Ahlén.

Med rundt 100 millioner amerikanske dollar fra den største investeringsgruppen skal GHIF finansiere de mest lovende initiativene for å bekjempe utfordringer som malaria, tuberkulose, HIV/AIDS og mødre- og spedbarnsdødelighet i fattige land.

– Mitt håp er at Storebrands bidrag skal inspirere andre investorer til å plassere penger i denne sektoren, sier Ahlén.

Per i dag er det ikke mulig for private småsparere å putte penger i GHIF.

– Men har du pensjonsmidler i Storebrand, så er du automatisk med på å investere i fondet, avslutter Ahlén.

Mer informasjon om fondet og organisasjonene som står bak: www.GHIF.com