Pensjon gir mest hodebry

Pensjon gir mest hodebry

Pensjon er vanskeligst, mens sparing i fond havner på en annenplass. Én av tre nordmenn mener imidlertid at de har full kontroll på alt, viser en fersk undersøkelse fra Storebrand.

«Pensjon» og «sparing i fond» skiller seg klart ut når nordmenn blir spurt om hvilket privatøkonomiske område de synes er vanskeligst. Fire av ti svarer at pensjon er det området hvor de føler de kommer mest til kort, mens drøyt to av ti svarer sparing i fond. Temaer som lån, forsikring og renteregning blir for peanøtter å regne satt opp mot pensjon.

Det kommer frem i en fersk undersøkelse Norstat har gjennomført for Storebrand.

– Jeg er ikke overrasket over at pensjon blir «vinneren» i denne undersøkelsen, men skulle ønske det var annerledes. Pensjon behøver ikke være vanskelig, men det krever noe egeninnsats. Start med å logge inn hos pensjonsleverandøren for å finne ut hva slags ordning du har, sier forbrukerøkonom i Storebrand, Kristina Picard.

Undersøkelsen viser at det er aldersgruppen 30-49 år som synes pensjon er vanskeligst.

– Dette er en aldersgruppe som har vært i arbeidslivet i noen år, og hvor det er naturlig å begynne å tenke på pensjonssparing. Mange har nok en gnagende følelse av at de kunne gjort mer, sier forbrukerøkonomen.

Hun oppfordrer alle til å benytte seg av kundeforholdet de har hos sin pensjonsleverandør og tjenester som Norskpensjon.no og Nav.no.

– Alle som har en arbeidsgiver, har også et kundeforhold hos en pensjonsleverandør. Benytt deg av dette for å få full oversikt over pensjonen din. NAV kan også hjelpe.

1 av 3 forstår det meste

31 prosent mener at de har det meste under kontroll, ifølge undersøkelsen. Hele 36 prosent av mennene svarer at de forstår det meste, mens 27 prosent av kvinnene svarer det samme.

– Det overrasker meg ikke at menn har bedre selvtillit enn kvinner også her. Dessverre viser også undersøkelser at menn ofte har større innsikt i privatøkonomiske temaer enn kvinner, sier Picard, som har en ekstra oppfordring til kvinnene:

– Det er viktig å tørre å spørre og sette seg inn i sin egen pensjonsfremtid. Husk at ingen spørsmål er dumme når det kommer til pensjon!

Tips til hvordan du øker ditt pensjonstall:

1. Få oversikt
    Logg deg inn på norskpensjon.no,nav.no eller storebrand.no og se hva du kan forvente å få i pensjon. Vurder dette opp mot hvor mye du tror du trenger.

2. Velg riktig spareprofil én gang for alle
    Har du innskuddspensjon der du jobber i dag, har du også muligheten til selv å bestemme hvordan pengene dine skal plasseres. Har du mange år igjen til pensjonsalder, kan du forvente å få en høyere pensjon hvis du velger en høyere aksjeandel. Alle nye kunder i Storebrand får automatisk standardløsningen "Anbefalt pensjon", hvor aksjeandelen er høy i begynnelsen av karrieren, og trappes gradvis ned frem mot pensjonsalder.

3. Samle din pensjon
    Har du arbeidet flere steder, har du fått med deg opptjente pensjonsrettigheter fra tidligere arbeidsforhold, kalt pensjonskapitalbevis. Et godt råd er å samle dine pensjonskapitalbevis hos én leverandør. Det gir lavere kostnader og bedre oversikt. Enkelt, trygt og smart.

4. Spar på egenhånd
    De fleste har behov for å spare til pensjon på egenhånd for å få en romslig økonomi som pensjonister. Hvis du setter av noen hundrelapper i måneden til en privat spareavtale, er dette penger som kommer deg selv til gode den dagen du går av med pensjon. PS: Har du bruk for pengene før, kan du ta dem ut – det er ikke bindingstid på vanlig fondssparing.