Slik stenger du hytta for vinteren

Slik stenger du hytta for vinteren

Lag en sjekkliste før du stenger sommerhytta for i år. Det kan spare deg for ubehagelige overraskelser og store utgifter.

(Se sjekkliste nederst)

I høstferien tar mange en siste tur til sommerhytta og lukker den for sesongen. Når hytta skal stå ubrukt gjennom vinteren, er det en rekke ting man må huske på.

– Det er litt jobb, men en forsvarlig avstengt hytte er en god investering både økonomisk og praktisk. Kort fortalt er det tre ting du skal være ekstra obs på: Vann, tyveri og brann, sier Kristin Nøkleby Holth, kommunikasjonssjef i Storebrand Forsikring.

Vannskader
Godt vedlikehold og tilsyn med taket på hytta er viktig for å unngå vannskader. Når du sjekker hyttetaket om høsten, bør du rense takrennene, sjekke at taket er intakt og at beslaget rundt pipa er tett.

– Hytta bør ikke stå uten tilsyn gjennom vintersesongen. Ta gjerne en tur og sjekk at ikke takrennene er fulle av is. Is i takrennen kan føre til at vann finner veien inn til konstruksjon via hulrom. Husk også å måke snø fra taket jevnlig i vinter. Store snømengder kan skade taket, sier Holth.

Vannskader kan også oppstå innendørs om du ikke tar forholdsregler. Mange hytteeiere føler seg trygge når de setter på varmen på hytta, men oppvarming alene er ikke nok for å unngå vannskader som følge av frost.

– Jordfeilbryteren eller sikringer kan ryke, og da fryser rørene fort om vinteren. Skru av stoppekranen, tapp vann ut av rørene og la kranene stå åpne når du forlater hytta, sier Holth.

Frostvæske bør helles i vannrør og vi anbefaler at du tømmer sisternen på toalettet for vann. Blir det ikke helt vannfritt, heller du i frostvæske også her. Da unngår du at vannet fryser og at toalettet sprekker.

Tyveri på vinterstengte hytter
Når sommergjestene er borte og hyttegrendene ligger forlatt om vinteren, øker sjansen for å få ubudne gjester på besøk. Det er flere grep du kan ta for å forebygge innbrudd.

– Sjekk at alle dører og vinduer er forsvarlig låst. Oppbevar ikke verdifulle gjenstander, alkohol, medisiner eller våpen på hytta. Innbruddsalarm kan virke avskrekkende, men hindrer ikke nødvendigvis tyven. Likevel vil alarmen gjøre at du oppdager innbruddet raskt og at du får sikret hytta igjen, sier Holth i Storebrand.

Dersom forsikringsgodkjent brann-, vann- eller innbruddsalarm har vært i bruk ved skadetidspunktet, slipper du å betale egenandelen på forsikringen.

Unngå brann
Brannfaren er ikke over selv om du ikke bruker hytta. Vær spesielt oppmerksom når du tømmer ildstedet. Bruk godkjent beholder til oppbevaring av aske.

– Aske utgjør en stor brannrisiko og må ikke oppbevares i huset eller langs ytterveggene til hytta. Husk også å stenge gasstilførsel til apparater og ta ut kontakter, råder Storebrand.

Mus og andre gnagere kan gi deg problemer med elektriske artikler dersom ledninger blir angrepet.

– Pass på å tette hull og sprekker. Stålull, silikon og byggskum fungerer godt, sier Holth.

God lufting
Temperaturforandringer og innestengt luft, kan gjøre gjenåpningen av hytta til våren til en ubehagelig opplevelse.

– Sørg for å henge sengetøy luftig og la lufteluker være åpne. Da unngår du dårlig lukt og innestengt luft, sier Holth

Sjekkliste når du stenger hytta om høsten:

For å unngå vannskader via tak:

• Sørg for at takrennene er frie for løv og annet rusk.
  • Pass på at takrenner ikke er fulle av is. Is i takrennen kan føre til at vann finner veien inn til konstruksjon via hulrom.
  • Sjekk at taket er intakt og bytt ut skadd takstein.
  • Sjekk at beslaget rundt pipen er tett.
  • Husk å måke snø fra taket jevnlig i vinter. Taket kan få skader ved store snømengder.

For å unngå tyveri:

• Sjekk at alle dører og vinduer er forsvarlig låst.
  • Fjern utemøbler, griller og redskaper.
  • Oppbevar ikke alkohol, medisiner eller våpen på hytta.
  • Ikke oppbevar verdifulle ting på hytta. Om du likevel gjør det, oppbevar dem slik at de ikke synes utenfra.
  • Bruk forsikringsgodkjent lås.
  • Innbruddsalarm kan være avskrekkende, men hindrer ikke nødvendigvis tyven. Likevel vil alarmen gjøre at du oppdager innbruddet raskt og at du får sikret hytta igjen.

For å unngå frost i rør:

• Kun oppvarming av hytta er ikke nok for å unngå vannskader som følge av frost. Jordfeilbryter eller sikring kan ryke og da fryser det fort om vinteren.
  • Skru derfor av stoppekranen, tapp vann ut av rørene og la kranene stå åpne når du forlater hytta.
  • Hell frostvæske i vannrør.
  • Flush og tøm cisterna på toalettet for vann eller hell i frostvæske. Da unngår du at vannet fryser og at toalettet sprekker.

Generelt:

• Heng sengetøy luftig.
  • La luftelukene være åpne.
  • Tett hull og sprekker mot mus. Stålull, silikon og byggskum fungerer godt.