Storebrand innskuddspensjon: Gode resultater i et krevende år

De fleste av verdens børser endte i minus i 2011, tross positiv utvikling i 4. kvartal. Avkastningen i pensjonsporteføljene i Storebrand Innskuddspensjon ble god sammenlignet med utviklingen i markedet.

Med unntak av det amerikanske aksjemarkedet, som så vidt endte i pluss i fjor, ble det en negativ utvikling på de fleste av verdens børser i fjor. I Europa falt aksjemarkedet med 17 prosent, Japan falt 18 prosent. I vårt hjemlige aksjemarked ble resultatet 12 prosent nedgang i fjor.

Pensjonsporteføljene i Storebrand Innskuddspensjon har ulik risiko, og dette avspeiler seg også i avkastningsresultatene for 2011:

• Forsiktig Pensjon (20 prosent aksjer): + 2,8 prosent
  • Balansert Pensjon (50 prosent aksjer): - 1,2 prosent
  • Offensiv Pensjon (80 prosent aksjer): - 5,3 prosent

- I lys av et bredt globalt aksjefall i fjor, er det tilfredsstillende å se at vår balanserte portefølje kun falt en drøy prosent. Avkastningen i Storebrands pensjonsporteføljer i 2011 er også konkurransedyktig sammenlignet med hva andre pensjonstilbydere oppnådde i avkastning i fjor, sier investeringsdirektør Lars-Erik Eriksen i Storebrand Fondsforsikring.

Pensjonsporteføljene er satt sammen for å gi best mulig avkastning på lang sikt for ulike risikonivåer, og er satt sammen av mange ulike aktivaklasser. Dette bidrar til å gi en mer stabil avkastning over tid, noe som blant annet medfører at pensjonsporteføljene også er mer robuste i turbulente markeder, slik vi hadde i 2011.

Fortsatt stor usikkerhet

Aksjemarkedene falt mye i 2011, og usikkerheten i finansmarkedene er fortsatt stor. Det er fortsatt et stykke igjen før man er i mål med en løsning på gjeldskrisen i Europa, og dette gir svake vekstutsikter fremover. Selv om det er svakere vekstutsikter globalt, har signalene fra USA den siste tiden overrasket på den positive siden. Utviklingen i eurosonen og de fallende globale vekstutsiktene vil trolig likevel fortsette å prege markedene ut i 2012, heter det blant annet i kvartalsrapporten for 4. kvartal 2011 fra Storebrand Innskuddspensjon.

Risiko ut fra alder

- Pensjonssparing er langsiktig, og det er viktig å ta stilling til hvilken pensjonsportefølje man ønsker å spare i uavhengig av aksjemarkedsutviklingen fra år til år. Valget bør hovedsakelig tas på bakgrunn av hvor langt tid det er til pensjonsalder, hvor stor risikovillighet man har og hvor stor pensjonsparing man har fra før av. Jo lengre man har til pensjonsalder jo høyere risikoprofil bør man velge. For yngre ansatte kan det være fordelaktig å ha en offensiv profil, mens for litt eldre ansatte vil en balansert profil være best. Når valget er tatt bør man stå fast ved det uavhengig av kortsiktige svingninger i markedet. Når det er 10 år igjen til pensjonsalder nedtrappes risikoen automatisk hos den enkelte kunde slik at fokus går fra å få høyest mulig avkastning til å bevare den oppsparte kapitalen, sier Eriksen.

Les kvartalrapport for Storebrand Innskuddspensjon - 4. kvartal 2011

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.