Storebrand kjøper SKAGEN

Storebrand kjøper SKAGEN og styrker sin posisjon i et voksende sparemarked.

– Selskapene utfyller hverandre godt. Skagen er en suksesshistorie i det norske sparemarkedet, med en unik forvaltningsfilosofi og en sterk merkevare. Sammen gir vi kundene et enda bedre sparetilbud. Dette er et offensivt grep for økt vekst innen sparing og pensjon, som i økende grad blir ett marked fremover, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad.

Sparing og pensjon er Storebrands kjernevirksomhet. Oppkjøpet øker Storebrand-konsernets andel av markedet for privat fondssparing på 221 mrd. kroner fra 4 prosent til 17 prosent. SKAGEN har 100 000 personkunder i Norge.

– Vi har allerede en god posisjon i det samlede spare- og pensjonsmarkedet og vil med dette bli den nest største aktøren i et marked i sterk vekst, sier Grefstad.

SKAGEN har også betydelig kapital til forvaltning fra institusjonelle kunder og distributører i Sverige og internasjonalt.

– Sammen kan vi satse enda sterkere i det institusjonelle markedet, også internasjonalt, sier adm. direktør Jan Erik Saugestad i Storebrand Asset Management.

– SKAGEN er en annerledes og uavhengig forvalter som kundene setter stor pris på. Vi har tillit til deres aktive forvaltingsfilosofi og vil hegne om denne og den sterke merkevaren. Vi har god erfaring med tydelig aktiv forvaltning gjennom både Storebrand og Delphi, sier Saugestad.

Kapitalforvaltningsbransjen krever stadig større investeringer og effektivitet, og selv om forvaltningen vil holdes adskilt, vil vi finne felles løsninger for å sikre en kundeorientert og kostnadseffektiv plattform for videre vekst.

– Jeg gleder meg over denne transaksjonen, som representerer et nytt og spennende kapittel i historien om SKAGEN. Jeg ser frem til å jobbe sammen med Storebrand for å skape god avkastning og økte verdier for våre kunder, sier adm. direktør Øyvind Schanke i SKAGEN.

Mer informasjon:

Børsmelding: http://news.cision.com/no/storebrand-asa/r/storebrand-asa--storebrand-kjoper-skagen-as,c2374938

Onsdag 25. oktober kl. 10:00: Analytiker- og pressekonferanse ifm. Storebrands resultater for 3. kvartal. Konferansen kan følges på web-tv her: https://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mcid=9DD9D4909936E37E&width=640&height=360

Onsdag 25. oktober kl. 12:00: Pressekonferanse hos SKAGEN, Torgterrassen, Stavanger.

Storebrands ambisjon er å være best på sparing til pensjon. Storebrand skal levere bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon slik at den enkelte får en bedre pensjon, og en bedre verden å gå av med pensjon i. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 1,9 millioner personkunder i Norge og Sverige, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 600 milliarder kroner og er Norges største private kapitalforvalter. Vi jobber målrettet for å nå visjonen om at Våre kunder anbefaler oss. Storebrand ble i 2017 kåret til verdens mest bærekraftige finansselskap under World Economic Forum i Davos. Storebrand-aksjen (STB) er notert på Oslo Børs.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på twitter @Storebrand_no