SKAL SAMARBEIDE: Kron-sjef Emma Tryti og konserndirektør personmarked i Storebrand, Heidi Skaaret. FOTO: Tobias Østmoen

Storebrand styrker satsingen på sparing gjennom kjøp av Kron

Storebrand har inngått en avtale om kjøp av det norske fintech-selskapet Kron. Med dette får over en million kunder i Storebrand tilgang til førsteklasses digitale spare- og investeringstjenester.

Kron har lykkes med å skape sterkt engasjement rundt sparing og investering gjennom sin digitale tjeneste for fond og pensjon. Krons brukeropplevelse sammen med Storebrands produktkompetanse og sterke distribusjonskraft vil være meget attraktivt for eksisterende og nye kunder. Dette er en perfekt match, sier konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad.

Kron blir Storebrands digitale tjeneste for sparing i personmarkedet. For kundene skal Kron fortsatt være Kron.

Sammen skal vi skape stadig bedre tjenester og nå ut til enda flere. Vi skal fortsette å forenkle og gleder oss til å styrke tilbudet i spare- og investeringsmarkedet, til det beste for kundene, sier Kron-sjef Emma Tryti.

Investeringer enkelt og tilgjengelig for alle

Kron og Storebrand deler en felles ambisjon om å gjøre bærekraftige investeringer tilgjengelig for alle. Nå ser begge frem til å sammen videreutvikle Kron-tjenesten.

Kron-teamet har sterk kompetanse innen tjenestedesign og digital utvikling og skal få fortsette å videreutvikle den digitale sparetjenesten. Kron har fokus på enkelhet, brukeropplevelser og gode valg for kunden, og vi i Storebrand gleder oss stort til å samarbeide for å fortsette å utvikle tjenesten for dagens Kron-kunder og gjøre Kron tilgjengelig for alle våre personkunder, sier Heidi Skaaret, konserndirektør personmarked i Storebrand.

Vårt oppdrag er det samme som før – med smart bruk av teknologi og intuitiv design skal Kron gjøre gode investeringer tilgjengelig for alle. Med Storebrand i ryggen vil vi nå ut til enda flere, øke innovasjonskraften og ikke minst skape nye muligheter i et voksende marked. Dette blir et taktskifte, sier Tryti.

Eventyrlig vekst

Kron har hatt en eventyrlig vekst, og tredoblet i fjor antall kunder samtidig som kapitalen under forvaltning ble syvdoblet. I dag har 67 000 kunder opprettet en investeringskonto hos Kron og om lag 7 milliarder kroner forvaltes på Krons plattform.

Transaksjonen forventes å skje i fjerde kvartal 2022 og er avhengig av regulatoriske godkjennelser og oppfyllelse av enkelte andre sedvanlige betingelser for slike transaksjoner.

Om Kron

Kron er en digital investeringsplattform for fondssparing og pensjon. Selskapet ble etablert i 2017 som en spinoff fra det nordiske selskapet for finansiell rådgivning Formue. Kron ble skilt ut som eget selskap i januar 2020 og eies i dag av Pecunia Forvaltning (Petter Neslein), Ringgården (Ole Jacob Sunde), Formue, ansatte og ambassadører. Kron har i dag ca. 230 000 nedlastninger, 120 000 brukere av appen og 67 000 kunder med opprettet investeringskonto. Målt i rating i app store og google play er Kron Norges mest likte investeringsapp. Kundene bruker Kron aktivt, og mange kunder besøker appen daglig.

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder, 2 millioner personkunder og forvalter 1009 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no