Tre av ti har hatt brann eller branntilløp

Tre av ti har hatt brann eller branntilløp

Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for Storebrand. De viktigste årsakene til branntilløp er stearinlys og matlaging. – I julen blir det mye av begge deler så vær oppmerksom, råder Storebrand.

Den landsdekkende undersøkelsen viser at 33 prosent av befolkningen har opplevd brann eller tilløp til brann. 13 prosent har opplevd dette i forbindelse med stearinlys, mens 10 prosent har vært knyttet til matlagning. Dette er de to vanligste kildene til utvikling av brann, i følge undersøkelsen. Branntilløp blir ikke registrert i brannstatistikken fordi de slukkes før de utvikler seg til branner.

Stearinlysfaren
Desember en den måneden i året med flest branner. I julen tennes det lys i mange hjem og ved å ta noen forholdsregler, kan man forebygge branntilløp.

– Når du bruker stearinlys, bør du følge noen enkle regler: Sørg for stabilt feste i lysestaker som ikke er brennbare, plasser lyset i god avstand fra brennbart materiale, forlat aldri et rom der det brenner levende lys og vær spesielt oppmerksom dersom det er barn til stede. En god regel er også at den som tenner stearinlyset tar ansvar for å slukke det. Du må ikke forvente at andre slukker stearinlys du har tent, sier Shazad Rafiq, skadesjef for eiendom i Storebrand Forsikring.

Batteridrevne og oppladbare lys er et godt alternativ til levende lys. De siste årene har det kommet mange ulike modeller.

Matlaging
Komfyren er en viktig årsak til boligbranner i Norge. Det er fort gjort å glemme kjeler på komfyren om man blir distrahert. I julehøytiden blir det mye matlaging for mange, men også stor sannsynlighet for å bli distrahert om man har gjester i huset.

– Pass ekstra godt på komfyren i julen. Vi anbefaler alle å ha såkalt komfyrvakt - en føler som registrerer varmeutvikling over komfyren. Men du kan også forebygge brann ved å sette på tidsvarslinger. Brannteppe eller lette brannsprayer spesielt beregnet på grytebranner bør du ha lett tilgjengelig på kjøkkenet, sier Rafiq i Storebrand Forsikring.

Komfyrvakt ble påbudt i alle nye boliger i 2011.

Skjøteledninger
Seks prosent av de spurte oppgir at de har opplevd brann eller tilløp til brann i tilknytning til ledninger og skjøteledninger.

– Bruker du skjøteledninger med mange koblinger til for eksempel TV og andre elektriske artikler i tilknytning til TV, er det grunn til å være på vakt. Dette gir en økt brannfare fordi stor belastning over tid kan føre til varmegang og branntilløp. Har du gamle elektriske artikler kan det være grunn til å vurdere en utskiftning, sier Rafiq i Storebrand.

Alkohol og brann
I den landsdekkende undersøkelsen oppgir fem prosent av dem som har opplevd brann eller branntilløp at dette har skjedd i tilknytning til at man har drukket alkohol. Tall fra Direktoratet for brannsikkerhet og beredskap fra 2013 viser at nær halvparten av alle dødsbranner involverte personer som var alkoholpåvirket.

– Når man drikker kan man bli mindre oppmerksom. Det er god grunn til å være ekstra forsiktig både med stearinlys og matlaging om man har drukket alkohol, sier Rafiq.

Bildetekst:

Juledekorasjoner som dette må ikke brukes til levende lys. – Dropp pynten og gå for brannsikre lysestaker, oppforderer Storebrand.