Unge vil ha helseforsikring på jobben

Unge vil ha helseforsikring på jobben

Helseforsikring betalt av bedriften er spesielt populært for arbeidstakere under 30 år, viser ny undersøkelse fra Storebrand. Over halvparten av de spurte synes heller ikke det er å snike i offentlig helsekø å benytte helseforsikring.

Hele 7 av 10 svarer at de gjerne vil at arbeidsgiver kjøper helseforsikring til ansatte – eller at de allerede har dette dekket gjennom arbeidsgiver. Det viser undersøkelse gjennomfør av Norstat på vegne av Storebrand. De som er aller mest positive til å få dekket helseforsikring er aldersgruppen under 30 år.

Det kan oppfattes som et paradoks at interessen for helseforsikring gjennom jobben daler med økende alder.

- Vi tror noe av årsaken til at de unge er har mest lyst på helseforsikring er at de i større grad har blitt påvirket av negative medieoppslag om mangler ved norsk helsevesen. I tillegg representerer de en generasjon som gjerne er opptatt av frynsegoder og valgfrihet, forklarer Bjarke Thorøe, adm.dir. i Storebrand Helseforsikring.

Viktig som ansattegode
Ved årsskifte hadde rundt 360.000 nordmenn, over ti prosent av arbeidsstyrken, en form for helseforsikring. Det viser tall fra Finans Norge.  De aller fleste av dem har forsikringen gjennom jobben, og salget er økende.

- Vi tror mange bedrifter tegner helseforsikring for å være en mer attraktiv arbeidsplass. Et annet motiv er å få medarbeidere raskere tilbake i arbeid og redusere sykefraværet.  Dette er særlig viktig for de små bedriftene, som er spesielt sårbare dersom ansatte blir sykemeldt, fortsetter Thorøe.

Supplement til offentlig helsevesen
Undersøkelsen fra Storebrand viser at 6 av 10 ikke synes det er å snike i offentlig helsekø når man benytter helseforsikring. Og 6 av 10 er også positive til å bli behandlet ved et sykehus i utlandet dersom det er hensiktsmessig. Igjen er det de under 30 år som er mest positive.

- Etter vår oppfatning truer ikke bruken av private forsikringer det offentlige helsevesenet. Pasienter med forsikring går ikke foran i den offentlige helsekøen, de blir behandlet i det private der det ikke er kø. Dermed kommer de raskere tilbake i arbeid, og dette er positivt for den enkelte og ikke minst for samfunnet og statskassen, avslutter Thorøe i Storebrand Helseforsikring.

Storebrand gjennomførte tilsvarende undersøkelse i 2011 og da viste også resultatene at arbeidstakere under 30 år var mest positive til helseforsikring via arbeidsgiver.

Kontaktpersoner:
Bjarke Thorøe, administrerende direktør Storebrand Helseforsikring, mobil 93403048
Hanne Gudding, informasjonssjef Storebrand. mobil 92427413