Vi må snakke enkelt til kundene

Vi må snakke enkelt til kundene

Forsikring til alle, uten skjulte kostnader og gebyrer, og enkel og åpen kommunikasjon, står høyest på nordmenns ønskeliste over bærekraftige tiltak, viser fersk undersøkelse. I dag lanserer FN prinsipper for bærekraftig forsikring.

FN (UNEP FI - The United Nations Environment Programme Finance Initiative) lanserer i dag fire prinsipper for bærekraftig forsikring i forbindelse med Rio-konferansen.

Storebrand har, sammen med en gruppe internasjonale forsikringsselskaper, sittet i FNs arbeidsgruppe for å utvikle en mer bærekraftig forsikringsnæring. Resultatet er fire grunnleggende prinsipper for bærekraftig forsikring:

• Vi skal fokusere på bærekraft i alle deler av vår virksomhet.
  • Vi skal jobbe med kunder og forretningspartnere for å øke bevissthet og engasjement knyttet til bærekraft.
  • Vi skal samarbeide med myndighetene og andre interessenter for utvikle et felles initiativ og langsiktige løsninger.
  • Vi skal være åpne og rapportere fremdrift i implementeringen av prinsippene.

Storebrand vil slutte seg til prinsippene og implementere disse i sitt videre arbeid med forsikring.

Åpenhet er viktig for nordmenn
I forkant av Rio-konferansen har Storebrand spurt nordmenn og svensker hvordan de mener forsikringsselskaper bør ta samfunnsansvar.

«Åpen og enkel kundekommunikasjon», «forsikring til alle» og «ingen skjulte kostnader og gebyrer» er viktige stikkord når vi ser på resultatene. Det viser undersøkelsen gjennomført av Norstat for Storebrand både i Norge og Sverige.

– Forbrukerne stiller stadig høyere krav til at produkter de kjøper er bærekraftige, og fremover tror vi forsikringsbransjen vil vise at det faktisk er mulig å forsikre seg mot noen av samfunnets utfordringer.  Vi er overbevist om at forsikringsselskapene kan utvikle produkter som gir viktige bidrag til en positiv samfunnsutvikling. Forsikringsnæringen kan ut fra sin forståelse av risiko, både hvordan denne kan deles av mange og ikke minst hvordan den kan reduseres, utforme relevante virkemidler.

Vi tror og håper at FNs prinsipper for bærekraftig forsikring representerer startskuddet for en utvikling der forsikringsbransjen gradvis gjør seg fortjent til større tillit, sier Geir Holmgren, konstituert administrerende direktør i Storebrand Livsforsikring.

Liten forskjell på Norge og Sverige
Undersøkelsen viser at nordmenn og svensker er nokså enige om de viktigste faktorene for hvordan forsikringsselskaper skal bidra til en mer bærekraftig verden. Likevel – mens svenskene er mer opptatt av krav om etikk og miljø når sparepenger skal investeres, har nordmenn et sterkere ønske om at forsikringsselskaper skal forhindre økonomisk kriminalitet.

Det er ikke påfallende store forskjeller mellom svarene fra kvinner og menn, heller ikke årsinntekt ser ut til å påvirke svarene i en tydelig retning.

Viktigste resultater fra undersøkelsen

Norge (Sverige i parentes):

Hvordan mener du banker og forsikringsselskaper bør ta samfunnsansvar?

1. Åpen og enkel kundekommunikasjon 25 % (25 %)
  2. Arbeide aktivt for å hindre økonomisk kriminalitet 21 % (9 %)
  3. Sikre høy etisk standard i produktutvikling og rådgivning 20 % (14 %)
  4. Stille krav om etikk og miljø når kundenes sparepenger investeres 15 % (24 %)

Hvilke produkter og løsninger bør forsikringsselskaper prioritere for å bidra til en bærekraftig utvikling?

1. Tilby forsikring til alle, også sårbare kunder som fattige, de med svak helse, arbeidsløse eller andre 23 % (17 %)
  2. Produkter og tjenester uten skjulte kostnader og gebyrer 22 % (30 %)
  3. Stille krav til selgerne slik at de kun tilbyr det kunden trenger 18 % (12 %)

Hva forventer du av FN-konferansen i Rio om bærekraftig utvikling til sommeren?

Økt forståelse for bærekraftig utvikling 9 % (15 %)
Forpliktelser til handling 32 % (22 %)
Ingen endring  28 % (16 %)
Kjenner ikke denne konferansen 30 % (48 %)

Synkende engasjement rundt klimaspørsmål?
Mens omtrent 1 av 3 nordmenn oppgir at de ikke kjenner til Rio-konferansen, så har bare 1 av 2 svensker hørt om denne.

Resultatene viser også at de unge (under 30 år) kjenner minst til den kommende Rio-konferansen om bærekraftig utvikling. Hele 42 % av den yngste aldersgruppen svarer at de ikke kjenner til konferansen, mens kun 23 % av de eldre sier at de ikke kjenner til den.

Dette kan tyde på et synkende miljø- og bærekraftsengasjement blant den yngre del av befolkningen, noe som også bekreftes i TNS Gallups klimabarometer fra februar.

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.