Elektriske Subaru Solterra AWD får fem stjerner i Euro NCAP-testen* i 2022

Elektriske Subaru Solterra AWD får fem stjerner i Euro NCAP-testen* i 2022

• Solterra AWD scorer 91 prosent i kategorien førerassistentsystemer og oppnår maksimal poengsum for beltevarsling og førerovervåking.
  • Solterra AWD scorer 88 prosent i kategorien sikkerhet for voksne og oppnår maksimal poengsum for redning.
  • Solterra AWD scorer 87 prosent i kategorien sikkerhet for barn og oppnår maksimal poengsum for krasjtest og montering av barnesete.

Subaru Europe, et datterselskap av Subaru Corporation, offentliggjorde i dag at nye Solterra AWD (den europeiske utgaven) har fått fem stjerner i Euro NCAP-testen for 2022. Solterra AWD overgikk kravene i alle de fire kategoriene (sikkerhet for voksne, sikkerhet for barn, sikkerhet for myke trafikanter og førerassistentsystemer).

Nye elektriske Subaru Solterra AWD fikk den høyeste poengsummen en modell fra Subaru har fått noen gang for førerassistentsystemer*1 i klassen liten SUV.

Den fikk også maksimal poengsum for beltevarsling og førerovervåking. I tillegg fikk bilens autobrems høy poengsum for beskyttelse mot påkjørsel av biler bakfra*2, og bilen oppnådde også gode resultater i kategoriene filholderassistanse og brukergrensesnitt.

Autobremssystemet fikk gode resultater i kompatibilitetstestene. Nye Solterra AWD er som standard utstyrt med beltevarsling både foran og bak, og et system som registrerer tegn på at føreren er uoppmerksom. Filholdersystemet korrigerer styringen hvis bilen er på vei ut av kjørefeltet, og det griper også inn i mer kritiske situasjoner. Hastighetsassistenten leser fartsgrenseskilt ved hjelp av trafikkskiltgjenkjenningen, og føreren kan velge å begrense hastigheten manuelt eller la systemet gjøre det automatisk.

Nye Solterra AWD fikk maksimal poengsum for redning i kategorien sikkerhet for voksne.

Den fikk også svært gode resultater for sidekollisjon og påkjørsel bakfra*3.Testene viste at kupeen forble stabil ved frontkollisjon, og resultatene fra testdukkene viser at både førerens og passasjerens knær og lårbein var godt beskyttet. Testing av sidebevegelse (i hvor stor grad kroppen kastes mot den andre siden av bilen ved sidekollisjon) ga gode resultater. Solterra AWD har et system som beskytter mot skader på grunn av sammenstøt med personen ved siden av i slike kollisjoner. Systemet beskytter passasjerenes hode på en effektiv måte og oppnådde gode resultater i Euro NCAP-testen. Tester av forsetene og hodestøttene viste god beskyttelse mot nakkesleng ved påkjørsel bakfra. En geometrisk analyse av baksetene indikerer også god beskyttelse mot nakkesleng. Det avanserte eCall-systemet varsler nødetatene ved kollisjon, og bilen har også et system som bremser automatisk for å unngå ytterligere kollisjoner.

I kategorien sikkerhet for barn fikk nye Solterra AWD maksimal poengsum ved både front- og sidekollisjon, basert på barn fra 6 og 10 år, og for montering av barnesete.

Alle kritiske kroppsdeler hadde god eller tilstrekkelig beskyttelse under front- og sidekollisjonstestene, og bilen fikk maksimal poengsum i denne delen av testen. Kollisjonsputen på passasjersiden foran kan deaktiveres, slik at bakovervendt barnesete kan brukes i passasjersetet foran. Alle løsningene for sikring av barn som Solterra AWD er konstruert for, kunne monteres og brukes på riktig måte.

I kategorien sikkerhet for myke trafikanter fikk autobremsen i nye Solterra AWD svært høy poengsum for beskyttelse av syklister*4.

Fotgjengere hadde stort sett god eller tilstrekkelig beskyttelse av hodet ved sammenstøt, og støtfangeren sørget for god beskyttelse av fotgjengernes ben takket være strategisk plasserte deformasjonssoner. Testene viste at autobremssystemet beskytter både myke trafikanter og biler. Systemet oppnådde gode resultater for både fotgjengere og syklister, og i de fleste testene kunne kollisjoner unngås.

*En uavhengig organisasjon som består av europeiske myndigheter og europeiske bil- og forbrukerorganisasjoner.
*1 Subaru Solterra AWD sin poengsum for førerassistentsystemer: 91 prosent med Euro NCAPs nyeste testprotokoll (2022–2023) for de nyeste førerassistentsystemene.
*2 Poengsum for beskyttelse mot påkjørsel av biler bakfra for autobrems i Subaru Solterra AWD: 5,8/6 poeng.
*3 Subaru Solterra AWD sin poengsum for sidekollisjon og påkjørsel bakfra: henholdsvis 15,5/16 poeng og 3,7/4 poeng.
*4 Poengsum for beskyttelse av syklister for autobrems i Subaru Solterra AWD: 8,7/9 poeng.

Kategorier

Det har vært en eventyrlig reise. Ikke bare for oss i Subaru Norge, men også for alle Subaru-eiere som har kommet fram dit de vil, når de vil – året rundt, landet rundt!

Svært mange har fulgt oss lojalt gjennom årene. Mil etter mil, modell etter modell. Med Subaru sin uslåelige driftssikkerhet kommer du trygt og godt fram, uansett vær og kjøreforhold. Det har vist seg å passe perfekt for mange nordmenn.

Torbjørn Lie

Pressekontakt Daglig leder 97596199

Subaru Norge

Allerede for 45 år siden solgte vi vår aller første Subaru i Norge. Siden har vi solgt over 55.000 biler til det norske folk. Vi er stolte og takknemlige! Subaru har vært en pionér på firehjulstrekk, og det er nok det merket er mest kjent for i dag.

Subaru Norge
Masteveien 4