Subaru SOLTERRA

Subaru sin nye el-SUV får modellnavnet "SOLTERRA"

Bilmerkets første elbil skal spille på lag med naturen

• En elektrisk SUV som Subaru har utviklet sammen med Toyota Motor Corporation.
  • Bygget på plattformen e-SUBARU GLOBAL PLATFORM, dedikert for modeller med elektrisk drivlinje og er utviklet i samarbeid med Toyota.
  • Kommer for salg i midten av 2022 i Japan, USA, Canada, Europa og Kina.

Tokyo, 11. mai 2021 – SUBARU Corporation offentliggjorde i dag at Subaru sin helt ny el-SUV skal hete SOLTERRA, og er planlagt for salg i 2022.

SOLTERRA er Subaru sin helt nye, helelektriske SUV i C-segmentet, og er den første elbilen som bygges på plattformen e-Subaru Global Platform.

Plattformen e-Subaru Global platform, som Subaru og Toyota har utviklet sammen, gjør det mulig å effektivt lansere ulike typer elbil-modeller ved å kombinere flere moduler og komponenter, slik som fronten, midten og bakparten av bilen. De to selskapene har delt kunnskap og i fellesskap utviklet en helt ny plattform. Subaru har siktet mot å oppnå overlegen passiv sikkerhet og kjøretøystabilitet også i den batteridrevne plattformen, slik Subaru alltid hatt fokus på.

Subaru og Toyota har ikke bare utviklet plattformen sammen, men har også hatt et utstrakt samarbeid innen blant annet produktutvikling, design og produkttesting i utviklingen av SOLTERRA. Denne utviklingen er bygget på kombinasjonen av de to bilmerkenes respektive styrker, slik som Subaru sin årelange ekspertise på firehjulsdriftsteknologi og Toyotas utmerkede el-teknologi, for å skape en ny SUV med de beste egenskapene bare en helelektrisk bil kan tilby.

Navnet SOLTERRA er sammensatt av de latinske ordene sol og terra, og betyr henholdsvis sol og jord. Subaru ga el-SUVen modellnavnet for å understreke at dette er en elbil som spiller på lag med naturen, og er en SUV som tar deg dit du vil, når du vil, slik Subaru er kjent for.

SOLTERRA inngår i modellrekken av Subaru SUVene Ascent, Outback, Forester og Subaru XV, og kommer for salg fra midten av 2022 i Japan, USA, Canada, Europa og Kina.

Firmaet er en av pionèrene innen norsk bilbransje og ble stiftet 9.april 1940. I krigsårene ble det lite bilsalg, men firmaet leverte bl.a. vedgassgeneratorer til laste- og personbiler. Bilsalget kom først i gang i 1950 da tidligere Autoindustri as (nå Subaru Norge AS) fikk representasjonen for Saab.

I 1975 kom Subaru agenturet i hus og firmaet har nå representert Subaru i 40 år. Subaru Norge AS har også under tiden hatt egen anleggsmaskinavdeling og representert en rekke bilmerker gjennom tidene.

Subaru Norge AS er idag en importbedrift med Subaru som eneagentur, og har i tillegg eierinteresser i flere forhandlerbedrifter.

Subaru Norge AS har et meget godt utbygget delelager plassert på Skytta like utenfor Oslo. Subaru Norge AS har 30 ansatte som ivaretar kundenes og forhandlernes interesser samt driver en utstrakt opplæringsvirksomhet overfor forhandlernettet både på salgs- og ettermarkedssiden.