Subaru Solterra

Subaru sin første globale elbil - Verdensdebut for SOLTERRA

I rekken av SUVer fra Subaru kommer nå en ny helelektrisk SUV

I utviklingen av SOLTERRA, Subaru sin første elbil som lanseres globalt, har selskapet hatt som mål å overgå kundenes forventninger til batteridrevne biler, og lage en praktisk bil som er et trygt og komfortabelt valg for kundene. Den blir en hjørnestein i Subaru sin elbilsatsning fremover. Samtidig har Subaru hatt som mål at eksisterende Subaru-kunder skal føle at SUVen SOLTERRA virkelig er en Subaru.

SOLTERRA ivaretar kjøreglede og trygghet, verdier som Subaru har dyrket gjennom mange år, samtidig som den som elbil tilfører nye verdier. SOLTERRA er en ekte, miljøvennlig SUV med samme kvaliteter som eksisterende SUV-modeller fra Subaru.

Eksteriør og interiør

• Den sømløst utformede, sekskantete grillen uttrykker energieffektiviteten til en elbil. Karosseriet med den horisontale aksen som starter fra sekskanten, og de robuste hjulbuene som vokser ut fra innsiden, viser styrken til en SUV.
  • Lavt instrumentpanel og toppmontert speedometer som er godt synlig over rattet, bidrar til et romslig interiør.

e-SUBARU Global Platform

• Ved å bruke kunnskapen som er opparbeidet med den høyt anerkjente Subaru Global Platform, har vi i fellesskap med Toyota Motor Corporation utviklet e-Subaru Global Platform, en plattform dedikert til batteridrevne biler.
  • e-Subaru Global Platform sørger for en kjøreopplevelse med overlegen kjøredynamikk, som gir høy stabilitet og gjør at styringen reagerer lineært på førerens manøver.
  • Batteripakker med høy kapasitet er plassert under gulvet, og ved bruk av batteriene som en del av strukturen, oppnås et lavt tyngdepunkt, samt høy styrke og stivhet i karosseriet.

Kjøreytelse / firhjulstrekk

• SOLTERRA har tatt i bruk et nytt system som driver for- og bakhjulene med separate motorer. Ved å dra nytte av ekspertisen Subaru har samlet over mange år med AWD-teknologien som nøyaktig kontrollerer de fire hjulene, den smidige responsen til de elektriske motorene og den fleksible drivkraftfordelingen mellom foran og bak, utnytter SOLTERRA grepene til de fire hjulene fullt ut og legger til rette for trygg og behagelig kjøring.
  • Som de andre SUV-modellene til Subaru har SOLTERRA X-MODE AWD-kontrollsystemet som øker følelsen av sikkerhet på røffe veier. Ved å legge til den nye Grip Control-funksjonen, som gjør at kjøretøyet kan kjøre med konstant hastighet og samtidig stabilisere kjøretøyet selv på utfordrende veier, forbedres kapasiteten ytterligere.

Sikkerhet

• Gjennom strukturformen til hver del av karosseriet og optimalisering av materialstyrken, oppnår SOLTERRA både vektreduksjon og overlegen kollisjonssikkerhet på samme tid.
  • I tilfelle kollisjon, absorberer strukturen kollisjonsenergien effektivt og overfører belastningen til flere deler av karosseriet. Den beskytter ikke bare passasjerene i kjøretøyet, men beskytter også høyspenningskomponentene i elbilen.

(Spesifikasjoner er også vedlagt under som mediafil)

Se verdenspremieren her:

For mer informasjon, se SOLTERRA sin nettside. https://www.subaru-global.com/

SOLTERRA inntar en viktig rolle i Subaru Corporations mål om å «frembringe glede til alle», møte utfordringene knyttet til global oppvarming og klimaendringer, samt fortsette å «frembringe glede» også i fremtiden.

Elbilen er utviklet i et samarbeid mellom Toyota og Subaru, som inngikk en ny forretnings- og kapitalallianse i september 2019. De samlet teknologier og kunnskap fra sine ekspertiseområder under sloganet "La oss lage stadig bedre biler sammen", og ingeniører fra begge selskapene har i vennlig rivalisering deltatt i utviklingen.

Levering av SOLTERRA starter i midten av 2022 i Japan, USA, Canada, Europa og Kina.