Subaru Solterra AWD på lag med norske forhold!

Subaru Solterra AWD på lag med norske forhold - klar for lansering i Norge!

Her kjører den aller første Subaru Solterra Sport AWD på norske veier. Nå er prisen på allværsbilen klar og Subaru Norge har åpnet for bestilling av tre utstyrsnivåer tilpasset norske forhold og familien!

Subaru lanserer sin første elektriske SUV, Subaru Solterra AWD. Nye Subaru Solterra som kun leveres med firehjulstrekk, har en startpris fra kr 479.000 (eks. frakt og levering). Allerede fra innstegsnivået Nordic har bilen standardutstyr som norske bilkjøpere forventer og da spesielt når det kommer til sikkerhetsfunksjoner og fremkommelighet.

Solterra AWD har en rekkevidde på inntil 466 km (WLTP). Rekkevidden varierer basert på modellvariant. Modellen har en ladeeffekt på opptil 150 kW (DC), samt en ombordlader på 7 kW (AC). Høy bakkeklaring på 21 cm og et unikt permanent firehjulstrekksystem som standard, gjør at Solterra AWD er en ekte e-SUV egnet for norske forhold.

Solterra AWD er utstyrt med sikkerhetssystemet – Subaru Safety Sense som standard. Pakken inneholder blant annet Antikollisjonssystem (PCS), Adaptiv Cruise Control (DRCC), Driver Monitor System,  Nødstopp funksjon (EDSS) og Filholderassistanse (LTA). Modellen får i tillegg sikkerhetsfunksjoner som Døråpningsvarsler (SEA), Panorama Parkeringsmonitor (PVM), Blindsonevarsling (BSM) og Parking Support Brake (PKSB).

Solterra AWD kommer i tre utstyrsnivåer som er solid utstyrt med Subaru-DNAet i behold. En Subaru er en Subaru, også når den går på strøm. Firehjulstrekk er selvsagt standard, her har Subaru brukt all sin ekspertise innen AWD på sin første elbil. Høy bakkeklaring på 21 centimeter er et annet umiskjennelig trekk. Med Solterra AWD kommer du deg alltid dit du vil, når du vil!

Romslig e-SUV med kjørekomfort i fokus

Nye Solterra AWD er 469 cm lang, 186 cm bred og 165 cm høy. Bagasjerommet er på opptil 452 liter med stor åpning og flatt gulv. Med den lange akselavstanden får passasjerene  god plass i kupéen.

Den elektriske driften sikrer lavt støynivå og bidrar til en behagelig kjøreopplevelse. Dette er rett og slett en ekte e-SUV med mye plass. Modellen kan trekke opptil 750kg og er godkjent for taklast på inntil 75 kg som gir mulighet for bruk av tilhenger og skiboks.

Gjennomtenkt eksteriørdesign

Nye Solterra AWD kommer med et helt nytt design. Det nye designet utrykkes gjennom røffe detaljer som bl.a. markerte off-road hjulbuer som gjenspeiler kjøreegenskapene. Panoramasoltaket og 20" aluminiumsfelger på Solterra Sport AWD gir modellen et sportslig design.

Nytt spennende interiørdesign

Utformingen av førerplassen i Solterra AWD er i tråd med Subaru sine designprinsipper: god sikt, komfort og brukervennlighet. Det lave instrumentpanelet gir god sikt gjennom frontruten, og viktig informasjon vises oversiktlig i kombiinstrumentet og på midtdisplayet. Modellen kommer med et 7-tommers LCD-instrumentpanel og en 12,3-tommers multimediaskjerm. Med mørkt taktrekk, komfortable seter med gode innstillingsmuligheter og til sammen fire USB-C ladeuttak blir enhver kjøretur en fornøyelse.

Solid ytelse

Nye Solterra AWD er bygget på en nyutviklet plattform – e-Subaru Global Platform. Den er drevet av to uavhengige motorer på for- og bakakslene som leverer en samlet effekt på 160 kW (80 kW + 80 kW) og har et dreiemoment på 337 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder. Modellen har tre kjøremodus – Eco, Normal og Power, og er utstyrt med paddle switch for rask og dynamisk regenerering av bremseenergi – dette er svært praktisk på svingete veier og under krevende kjøreforhold. Ved hjelp av S-pedal funksjonen akselererer og bremser du trygt og enkelt ved hjelp av gasspedalen.

Modellen er bygget på en helt nyutviklet plattform – e-Subaru Global Platform, og får ladeeffekt opptil 150 kW og kapasitet på 71,4 kWh som gir rekkevidde på inntil 466 km (WLTP). Rekkevidden varierer basert på modellvariant.

Solterra AWD kan hurtiglades inntil 80% på bare 30 minutter (temperaturavhengig) med effekt på 150kW. Batteriets temperaturstyring sikrer kort ladetid og stabil effekt sommer som vinter. Det er mulig å overvåke bilens ladestatus og andre funksjoner via SUBARU Care-appen.

Ekte e-SUV med permanent firehjulstrekk og X-mode

Framkommelighet og pålitelighet er Subaru sitt kjennemerke. Nye Solterra AWD har selvsagt Subaru-DNAet i behold. Modellen kommer med permanent firehjulstrekk som standard. Her har Subaru brukt all sin ekspertise innen AWD teknologien på sin første elbil.

Solterra AWD er utstyrt med kraftig og presist firehjulstrekksystem. Sammen med X-MODE og nyvinningen Grip Control gjør dette Solterra AWD til en e-SUV med meget gode terrengegenskaper. X-MODE sørger for optimale ytelser under alle kjøreforhold med to innstillingsfunksjoner tilpasset Snow/ Dirt og Deep Snow/ Mud. Den nye funksjonen Grip Control holder en konstant hastighet i bakker og i ujevnt terreng slik at fører kan ha full fokus på styringen.

Høyenergibatteriet er plassert under gulvet og gir lavere tyngdepunkt som fører til økt stabilitet. Bruk av batteripakken som en del av konstruksjonen gir høy styrke og økt stivhet i karosseriet.

Nytt og avansert sikkerhetssystem

Subaru har lang erfaring med utvikling og kvalitetssikring av sikkerhetssystemer. Solterra AWD er utstyrt med sikkerhetssystemet - SUBARU Safety Sense som standard.

Solterra AWD er bygd på, e-SUBARU GLOBAL PLATFORM, som er den mest robuste plattformen Subaru noensinne har utviklet. Den er konstruert slik at batteriet er godt beskyttet. Høy bakkeklaring på 21 cm bidrar også til at batteriet er ytterligere beskyttet mot støtskader på ujevnt underlag.

Sikkerhetspakken til Subaru Safety Sense inkluderer:

• Antikollisjonssystemet (PCS)
  • Adaptiv Cruise Control (DRCC)
  • Filholderassistent (LTA)
  • Filskiftevarsler (LDA)
  • Trafikkskiltgjenkjenning (RSA)
  • Adaptive hovedlys (AHS)
  • Driver Monitor System
  • Nødstoppfunksjon (EDSS)

I tillegg får Solterra AWD andre sikkerhetsfunksjoner som:

• Døråpningsvarsel (SEA)
  • Parking Support Brake (PKSB)
  • Blindsonevarsling (BSM)
  • Varsel ved kryssende trafikk bak (RCTA)
  • Panorama Parkeringsmonitor (PVM)
  • Driver Monitor
  • Digitalt innvendig speil m/spyledyse på kamera

Nettbaserte løsninger med Subaru Care-app

I tillegg til trådløs Apple CarPlay, Android Auto og trådløs lading* (Qi-standard) av smarttelefon kommer modellen med Subaru Care-app som standard. Appen kan fjernstyre flere funksjoner og vise informasjon om bilen på smarttelefonen.

Funksjoner i Subaru Care-appen:

• Det er mulig å fjernstyre/ programmere klimaanlegget, sjekke ladenivået og styre lading i appen.
  • Ved hjelp av appen kan fører planlegge neste kjøretur og finne ladestasjoner langs ruten i appen.
  • Appen finner raskt igjen bilen dersom du glemmer hvor den er parkert.
  • Appen kan sjekke om dørene er låst, og låse dem dersom det var glemt. Det er også mulig å låse opp bilen via appen.

*Kommer på Solterra AWD Limited og Sport.

Priser på Solterra Nordic AWD, Solterra Limited AWD og Solterra Sport AWD

Subaru Solterra AWD levers i tre utstyrsnivåer.

Modell

Rekkevidde

Solterra Nordic AWD

466 km (WLTP)

kr 479.000*

Solterra Limited AWD

419 km (WLTP)

kr 499.900*

Solterra Sport AWD

416 km (WLTP)

kr 509.900*

*Pris er eks. frakt og levering.

Subaru Norge har åpnet for bestilling, og de første kundebilene vil bli levert i juni.

«Subaru Solterra AWD har vært på forhåndsvisning hos våre forhandlere i vinter, og vi har opplevd enorm respons. Nå kan bilen bestilles hos våre forhandlere. Med utstyrsnivåer bygget for norske forhold, har vi stor tro på at mange nordmenn får den el-SUVen de har ventet på og ønsket seg. En Subaru har som kjent alltid vært påliteligheten selv, mil etter mil, år etter år. Nå overtar Solterra AWD denne arven, sier en fornøyd Torbjørn Lie, daglig leder i Subaru Norge.»

Spesifikasjoner:

* Målestandard VDA (V214)
Elektrisk rekkevidde avhenger av kjørestil, veiforhold, utetemperatur, varme/klimaanlegg og forhåndstemperering. Kjøretøyets egenvekt varierer avhengig av typen tilleggsutstyr som er inkludert. Spesifikasjonsdata og modellutvalg kan variere avhengig av markedet. Med forbehold om skrive- og trykkfeil.

Standardutstyr:

Utstyrsoversikt Nordic Limited/ Sport
AWD (All-Wheel Drive)
Eksteriør
LED nærlys 3 projektor (PES)
LED fjernlys (PES) med automatisk nedblending
"Follow me home" lys
LED tåkelys front
LED kjørelys
LED kombinasjonslys bak
LED tåkelys bak
Elektrisk inn- og utfellbare sidespeil med varme
18" aluminiumsfelg med 5 eiker kapsel
20" aluminiumsfelg
Off-road hjulbuer
Tectylbehandlet understell
Tonede ruter bak
Panorama glasstak — / ●
Takspoiler
Haifinne antenne
Takrail med festepunkter for takstativ
Automatiske vinduspussere med regnsensor
Lydisolerte frontruter med UV-filter
Auto På/Av Hovedlykter
Lyktespyler foran
Seter
Skinntrukket ratt
Varme i ratt
Stoff setetrekk
Kunstskinn setetrekk
10-veis eletrisk justerbart førersete og elektrisk korsryggjustering
Minnefunksjon førersete og automatisk tilt av sidespeil ved revers
4-veis elektrisk justerbart passasjersete foran
"One-touch" delt og nedfellbar bakseterygg (60:40) med vertikal justering
Varme i forseter
Varme i bakseter
Komfort
Nøkkelfri åpning- og start system
Elektronisk parkeringsbrems og Auto Vehicle Hold
Elektrisk åpning av bakluke
DEFA type 2 kabel 32A 5 meter + Defa nødlader (Shuko)
LED interiørbelysning
Elektriske vinduer med autofunksjon
Bagasjeromstrekk
Dekkreperasjonssett
Klimaanlegg
To-sone klimaanlegg
Ventilasjon bak
Varmetråder i frontrute
Defroster i bakrute
Underholdning
12,3" Multimediaskjerm med navigasjon
6 Høytalere
10 Harman/Kardon Premium høytalere + Subwoofer + 8 Channel Amplifier
Talestyring
SUBARU Care App*3
Data Communication Module (DCM)
USB-C 2+2 og USB-A
Apple CarPlay*1 (trådløs tilkobling er mulig)/Android Auto*2
12V kontakt konsoll foran
Trådløs lading
Førerplassen
7" instrumentpanel
Ratt med tilt- og teleskopfunksjon
Paddle Switches (regenerering)
Kjøreinnstillinger
Kjøremodus (ECO/Normal/Power)
X-Mode med 2 kjøreprogram
S PEDAL DRIVE
Vehicle Stability Control ( VSC)
Grip Control
Hill Start Assist System
Hill Descent Control
SUBARU Safety Sense
Antikollisjonssystem (PCS)
Filholderassistent (LTA)
Filskiftevarsler (LDA)
Adaptiv Cruise Control (DRCC)
Adaptive hovedlys (AHS)
Trafikkskiltgjenkjenning (RSA)
Driver Monitor System
Nødstoppfunksjon (EDSS)
Sikkerhet
Parking Support Brake (PKSB)
Blindsonevarsling (BSM)
Varsel ved kryssende trafikk bak (RCTA)
Døråpningsvarsel (SEA)
Digitalt innvendig speil m/spyledyse på kamera bak
Panorama Parkeringsmonitor (PVM)
Driver Monitor
Vehicle Proximity Notification System
ISO-FIX feste
Nødbremsesignal
Subaru Assistanse - Veihjelp
SRS*3 AIRBAG (D1+P1+CSA+FS+FCAB)

*1 Apple CarPlay er et varemerke for Apple Inc., registrert i USA og andre land.
*2 Android og Android Auto er varemerker for Google Inc.
*3 SRS: Supplerende sikringssystem. Effektiv når den brukes sammen med sikkerhetsbelter.
Med forbehold om skrive- og trykkfeil.