Det er flere måter å ta gode miljøvalg i søken etter den perfekte julegaven.

Julegaver som er litt bedre for miljøet

Hva gir du til kjæresten, barna eller venner når du vil ta litt mer hensyn til klima og miljø?

Nordmenn skal bruke spinnville 133 milliarder på juleshopping i år, ifølge prognoser fra Virke. Mye av det vi handler er av dårlig kvalitet og ikke laget for å vare.

– Vi vet at norske forbrukere ønsker å ta bedre og mer miljøvennlige valg, men de synes det er krevende. Det kan ikke være en heldagsjobb å ta de gode valgene, jul eller ei. Det må bli enklere, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.

I følge Kantars klimabarometer for 2023 er nordmenn opptatt av å redusere egen klima- og miljøpåvirkning, men 9 av 10 synes ofte det er vanskelig å vite hva som er gode klimavalg. I tillegg mener nær 8 av 10 at bedrifter ofte overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er.

Ønskeliste for den miljøbevisste

Mens det alltid er noen som er ute i god tid, er det mange som fortsatt tenker på hva de skal gi til dem de er glad i. Det er flere måter å ta gode miljøvalg i søken etter den perfekte julegaven.

– Vårt beste tips er å gi hverandre opplevelser og tid sammen, eventuelt kjøpe en brukt skatt. Men om du har lyst å kjøpe noe helt nytt til dine nærmeste, finnes det heldigvis flere gode valg på nett og i butikkhyllene, for eksempel miljømerkede produkter, sier Lund.

Svanemerkets beste julegavetips:

1. Gi tid. Gi bort klippekort på bollebaking eller søndagstur med deg. Kanskje er du flink til noe du kan lære bort? Som å spille gitar, bygge, strikke eller ta bilder.

2. Gi gjenbrukte skatter. Enten du kaller det vintage eller brukt, ting med historie er kult. All produksjon belaster klima, natur og miljø, men jo lenger vi bruker dem, desto mindre blir miljøbelastningen – og du unngår å kjøpe noe nytt. Billigere er det også. Vinn-vinn!

3. Gi en opplevelse. Kjøp billetter til teater, opera eller lån en DNT-hytte. Bonus? Bli med selv.

4. Gi noe som varer. Se etter ting i materialer som ull eller tre. Eller sett en liten sum på et grønt indeksfond.

5. Gi bort miljømerkede produkter. Slike produkter er dokumentert bedre for klima og miljø når det først skal være noe nytt. Det finnes produkter i alle varianter og prisklasser. Som ansiktsolje fra Honey, jeans fra Tomorrow Denim, eller hårprodukter fra Zenz.

Kategorier

Svanemerket er det offisielle miljømerket i Norden, opprettet av myndighetene for å gi forbrukere og innkjøpere troverdig miljøinformasjon. Svanemerket er en helhetlig merkeordning som vurderer alle relevante miljøproblemer i livssyklusen. Bare varer og tjenester som oppfyller ambisiøse krav til klima, kjemikalier, naturmangfold og sirkulær økonomi blir sertifisert. Slik gjør vi det enkelt å gjøre mer miljøvennlige valg.