Svanemerket er også et klimamerke. Å velge svanemerket vaskeri til arbeidstøy kan kutte klimagassutslippene med 27 prosent. Det viser en ny livssyklusvurdering foretatt av Nordisk Miljømerking.

Kraftig CO2-kutt ved valg av svanemerket vaskeri

Det er minst 27 % CO2 å spare på å velge et svanemerket vaskeri til arbeidsklær. Det viser en ny livssyklusvurdering foretatt av Nordisk Miljømerking.

Svanemerket er et effektivt verktøy for å redusere klimagassutslipp. Nordens offisielle miljømerke har en helhetlig tilnærming og vurderer miljø- og klimapåvirkningen i alle relevante faser av et produkts livssyklus. Nå har klimaeffekten blitt dokumentert.

En ny analyse gjennomført av det danske konsulentselskapet Viegand Maagøe viser at man sparer minimum 27 % CO2 ved å velge et svanemerket vaskeri fremfor et gjennomsnittlig ikke-svanemerket vaskeri til vask av arbeidsklær. Det vil si at man sparer 175 g CO2 per kilo tøy. Analysen er basert på en livssyklusvurdering med fokus på klimagassutslipp.

- Den gjennomførte beregningen er laget på en konservativ måte, der bare de kravene som gir best grunnlag for å beregne direkte klimaeffekt er tatt med. Likevel viser resultatet en reduksjon på minst 27 % CO2. Dette gir en betydelig gevinst for klimaet – og analysen understreker at Svanemerket også i høy grad er et klimamerke, sier Aina Seland, miljøfagsjef i Svanemerket.

CO2-reduksjonen er sannsynligvis enda større

Svanemerket stiller også en rekke andre krav som har stor betydning for klima og miljø, men som ikke er tatt med i beregningen.

Det er for eksempel strenge krav til kjemikalier som blir brukt i vaskeriene. Et annet eksempel er at vaskeriene skal lære opp sjåførene sine i å kjøre mer miljøvennlig og at de bare må kjøpe inn biler som oppfyller den nyeste Euro-normen.

- Disse kravene er ikke tatt med i beregningen fordi de enten er vanskelige å kvantifisere, innhente gjennomsnittsdata på eller ikke er obligatoriske. Men de vil med stor sannsynlighet medføre en enda større samlet CO2-reduksjon enn analysen viser, forklarer Aina Seland, miljøfagsjef i Svanemerket.

Fakta

• I teksten bruker vi betegnelsen CO2, men det er CO2-ekvivalenter som menes (CO2e)
  • Analysen er gjort av danske Viegand Maagøe på bakgrunn av Svanemerkets krav til vaskerier, generasjon 4.0.

Svanemerket er det offisielle miljømerket i Norden, opprettet av myndighetene for å gi forbrukere og innkjøpere troverdig miljøinformasjon.
Svanemerket er en helhetlig merkeordning som vurderer alle relevante miljøproblemer i livssyklusen. Bare varer og tjenester som oppfyller ambisiøse krav til klima, kjemikalier, naturmangfold og sirkulær økonomi blir sertifisert. Slik gjør vi det enkelt å gjøre mer miljøvennlige valg.