Gå videre til innhold
Pareto Asset Management lanserer nå Norges første svanemerkede obligasjonsfond: Pareto Global Corporate Bond. Dermed blir det enda litt enklere å investere i bærekraft.  Foto: Gettyimages
Pareto Asset Management lanserer nå Norges første svanemerkede obligasjonsfond: Pareto Global Corporate Bond. Dermed blir det enda litt enklere å investere i bærekraft. Foto: Gettyimages

Pareto Asset Management først med svanemerket obligasjonsfond

Pareto Asset Management arbeider systematisk med etiske vurderinger i alle sine fond, og skal ikke foreta investeringer som utgjør en uakseptabel risiko for at fondene medvirker til uetiske handlinger eller unnlatelser.Nå tar de det et steg videre som første obligasjonsfondet i Norge som oppnår å bli sertifisert med det offisielle, nordiske miljømerket.

- Vi er imponert over hvordan Svanemerket ser på bærekraft, og valgte derfor å søke om lisens på Pareto Global Corporate Bond. Vi er veldig stolte over å være det første obligasjonsfondet i Norge som får dette kvalitetsstempelet, sier porteføljeforvalter Stefan Ericson.

God respons fra markedet

Det finnes i dag 19 svanemerkede fond i Norden – hvorav 6 er tilgjengelige i Norge. Norges største pensjonsselskap, KLP, er en av tilbyderne på det norske markedet. Det svanemerkede fondet KLP Aksje Global Mer Samfunnsansvar har fått god respons hos Norske forbrukere.

- Først vil jeg gratulere Pareto Asset Management som første tilbyder av svanemerkede obligasjonsfond i Norge. Nå blir det enda bedre bredde i typen investeringer man kan gjøre med Svanemerket som hjelp. Investorer rundt om i Norden får nå anledning til å investere i et Svanemerket obligasjonsfond som oppfyller tøffe krav om bærekraft, sier Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Svanemerket.

Hva er et svanemerket fond?

Et svanemerket fond gjør det enklere å investere sparepenger og annen kapital i miljø og bærekraft. Et slik fond har klare kriterier for hvilke selskap og bransjer det kan investere i, og hvilke som ikke er bærekraftige nok. Fondet må være forvaltet på en åpen måte, og aktivt prøve å påvirke selskapene det har investert i til å bli enda mer bærekraftige.

Kontakt:

Stefan Ericson, Head of fixed income/filialsjef  Stockholm: +46 70 393 0511, stefan.ericson@paretoam.com

Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Svanemerket: 913 24 541, agh@svanemerket.no

Emner

Svanemerket er det offisielle miljømerket i Norden, opprettet av myndighetene for å gi forbrukerne troverdig miljøinformasjon. Merket reduserer miljøbelastningen fra produksjon og forbruk, ved å vurdere hele livssyklusen til et produkt, og alle relevante miljøproblemer som oppstår underveis. Svanemerket gjør det enkelt å velge det mest miljøvennlige produktet eller tjenesten, og står for redusert klimabelastning, bærekraftig ressursbruk og et giftfritt samfunn.

Anne Grethe Henriksen

Markeds- og kommunikasjonssjef +47 91 32 45 41

Vanskelig å få. Enkelt å velge.

Svanemerket er Nordens offisielle miljømerke, opprettet av myndighetene for å gi forbrukere og innkjøpere troverdig miljøinformasjon.

Svanemerket
Henrik Ibsens gate 20