Siden 2017 har den samlede verdien av svanemerkede spareprodukter kommet opp i hele 323 milliarder kroner. Nå har det offisielle nordiske miljømerket skjerpet kravene for fond og andre investeringsprodukter. Illustrasjon: Nordisk Miljømerking

Skjerpede krav til svanemerkede fond

I dag lanserer Svanemerket reviderte krav til fond og andre investeringsprodukter. De første kravene kom i 2017, og den samlede verdien av svanemerkede spareprodukter er nå oppe i 323 milliarder norske kroner fordelt på 76 fond og andre investeringsprodukter.

Svanemerket lanserer nå ny, skjerpede miljøkrav til fond og andre investeringsprodukter. Siden 2017, da Svanemerket gjorde entre på finansmarkedet, har antallet svanemerkede investeringsfond steget markant i hele Norden. Nå er det 76 svanemerkede fond og investeringsprodukter på det nordiske markedet – til en samlet verdi av 323 milliarder norske kroner.

- Den raske utviklingen vitner om at Svanemerket har nådd ut til både finansbransjen og investorer. Svanemerket ønsker å påvirke virksomheter og bransjer i en mer bærekraftig retning og bidra til de globale målene for bærekraftig utvikling. Og med lanseringen av de nye kravene fortsetter Svanemerket å drive utviklingen videre, sier Per Sandell, sjef for finansielle spareprodukter i Nordisk Miljømerking.

Kravene til svanemerkede produkter blir jevnlig evaluert og strammet inn. Det sikrer at Svanemerkets krav blir stilt ut fra den nyeste kunnskapen og utviklingen i markedet. Revisjonen av kravene til fond og andre investeringsprodukter har lagt vekt på å skjerpe krav som reduserer klimabelastningen og tar vare på det biologiske mangfoldet. Det har også vært viktig å sikre at fondene bruker EUs taksonomi (den første delegerte rettsakten) i sin investeringsprosess:

• Skjerpede klimakrav: Selskaper i bransjer som har store klimagassutslipp, for eksempel stål- og sementindustrien, skal overholde grenseverdier og vise at de er blant de beste i sin bransje.
  • Krav til biologisk mangfold: Hvis selskapene får en dårlig vurdering i den bærekraftsanalysen som lages for alle selskapene i fondet, skal fondet: a) forsøke å få selskapet til å redusere sin negative påvirkning, og b) gjøre rede for situasjonen i sin bærekraftrapport
  • EU-taksonomien: Taksonomien skal være en del av bærekraftsanalysen og den modellen som fondet bruker til å inkludere de beste selskapene. Fond som investerer i selskaper som oppfyller taksonomien får ekstra poeng.

Les mer om svanemerkede investeringsfond og se de nye miljøkravene her

Hva kjennetegner et svanemerket investeringsfond?

• Fondet må ikke investere i visse bransjer og virksomheter som er særlig problematiske
  • Fondet skal utføre en bærekraftsanalyse av alle innehav – og skal ut fra et bærekraftperspektiv prioritere de beste selskapene. EUs taksonomi skal tas i betraktning i forbindelse med bærekraftsanalysen.
  • Fondet skal minimum hvert kvartal opplyse hvilke aksjer og obligasjoner som er i fondet. I tillegg skal fondet gi ut en årlig rapport om sitt bærekraftsarbeid.
  • Fondet oppfordres til å ta aktivt eierskap og arbeide med å påvirke de selskapene det er investert i.

Det er mulig å sertifisere aksjefond, obligasjonsfond, blandede fond og investeringsprodukter som forsikrings- og pensjonsprodukter eller fondsporteføljer.

Kommentarer:

Per Sandell, sjef for finansielle spareprodukter i Nordisk Miljømerking, +46 708-661 763, Per.Sandell@svanen.se.

Svanemerket er det offisielle miljømerket i Norden, opprettet av myndighetene for å gi forbrukere og innkjøpere troverdig miljøinformasjon.
Svanemerket er en helhetlig merkeordning som vurderer alle relevante miljøproblemer i livssyklusen. Bare varer og tjenester som oppfyller ambisiøse krav til klima, kjemikalier, naturmangfold og sirkulær økonomi blir sertifisert. Slik gjør vi det enkelt å gjøre mer miljøvennlige valg.