Administrerende direktør, Rasmus Nord.

Solid kvartal for Sweco Norge

Sweco Norges leverte et sterkere resultat for årets andre kvartal enn i 2022, til tross for at det var én arbeidsdag mindre i perioden, noe som tilsvarer 13 millioner kroner. Driftsinntektene var 857,1 millioner kroner, mot 746,3 millioner for andre kvartal i fjor.

- Jeg er stolt av at vi leverer nok et godt kvartalsresultat i et krevende marked. Vi fortsetter vår retning med målrettet lønnsom vekst, samtidig som vi ser at oppdragsmengden kontinuerlig øker. Dette understreker at det jobbes godt i hele organisasjonen, og gir oss et godt utgangspunkt inn mot høsten og vinteren. Jeg imponeres stadig av våre dyktige ansatte i Sweco og hvordan vi sammen med våre kunder og partnere evner å tilpasse oss endrede markedsforhold, sier adm. direktør Rasmus Nord.

Driftsresultatet (EBITA) for andre kvartal i 2023 endte på 43,3 millioner kroner, mot 36,4 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Resultatmarginen i andre kvartal ble 5,0 prosent, mot 4,9 prosent i samme periode i 2022.

– Bygg- og anleggsbransjen står i en mer utfordrende situasjon enn på mange år, med stadig flere virksomheter som melder om konsekvensene av et vanskeligere marked. Det er nå avgjørende at både myndigheter og vi som aktører i bransjen gjør alt vi kan for å opprettholde fremdriften for å sikre at samfunnets behov blir møtt. Vi trenger blant annet økt boligbygging, rehabilitering av infrastruktur og fart i kraftutbyggingen. Ikke minst må vi lykkes med vårt viktigste samfunnsoppdrag: å akselerere omstillingen til et grønnere og mer klimarobust samfunn, sier Nord.

Sweco Group, som har virksomhet i 14 land i Europa, leverte driftsinntekter på 7 249 millioner svenske kroner i andre kvartal 2023, fra 6 116 millioner svenske kroner i andre kvartal 2022.

Driftsresultatet (EBITA) for første kvartal ble 564 millionersvenske kroner, mot 486 millioner svenske kroner i samme periode i fjor. Resultatet tilsvarer en driftsmargin på 7,8 prosent, sammenlignet med 7,9 prosent i andre kvartal 2022.

Kategorier

Sweco er Europas ledende rådgivende arkitekt- og ingeniørvirksomhet. Sammen med våre kunder, og med utgangspunkt i kunnskapen til våre 18 000 arkitekter, ingeniører og andre spesialister, skaper vi løsninger som griper an urbanisering, favner digitaliseringens kraft og gjør våre samfunn mer bærekraftige. Hvert år gjennomfører vi prosjekter i 70 land over hele verden. www.swecogroup.com

Box 80 Skøyen
NO-0212 Oslo

Elise Feiring Myrtrøen

Pressekontakt Senior Kommunikasjonsrådgiver PR og samfunnskontakt +4797074356

Velkommen til Sweco Norge AS!

Sweco Norge AS