Administrerende direktør i Sweco Norge, Rasmus Nord. Foto: Pixel&Co.

Stabil start på året for Sweco Norge

Sweco Norge leverer for første kvartal et driftsresultat på samme nivå som fjoråret, hensyntatt kalendereffekten.

Sweco Norges driftsinntekter i første kvartal var 917,3 millioner kroner, mot 976,2 millioner kroner for samme kvartal i fjor. Første kvartal hadde seks færre arbeidsdager enn samme periode i 2023, grunnet påskeferien. Omsetningen justert for kalendereffekten økte med omtrent 2 prosent mot året før.

Driftsresultatet (EBITA) for første kvartal i 2024 endte på 72,0 millioner kroner, mot 146,9 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Resultatet tilsvarer en driftsmargin på 7,9 %. Justert for kalendereffekten økte resultatet med 3 millioner kroner, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Sweco leverer et resultat for første kvartal på nivå med fjoråret, noe vi er relativt fornøyde med gitt forholdene i byggenæringen. For selv om usikkerheten for markedene vi opererer i er noe redusert, er vi er langt unna en friskmelding, spesielt innen privat byggsektor. Det er derfor også gledelig å se at vi går ut av kvartalet med styrkede ordrebøker. Vi ser at det er god aktivitet og nye prosjekter innen blant annet kraft, vann og avløp (VA), klima og samfunnssikkerhet, sier Rasmus Nord, administrerende direktør i Sweco Norge.

Sweco Group, som har virksomhet i 14 land i Europa, leverte driftsinntekter på 7 720 millioner svenske kroner, fra 7 140 millioner svenske kroner i første kvartal 2023. EBITA i kvartalet ble redusert til 793 millioner svenske kroner, fra 849 millioner svenske kroner i første kvartal 2023. Justert for kalendereffekten, økte EBITA med 16 %, eller 139 millioner svenske kroner.

Kategorier

Sweco er Europas ledende rådgivende arkitekt- og ingeniørvirksomhet. Sammen med våre kunder, og med utgangspunkt i kunnskapen til våre 18 000 arkitekter, ingeniører og andre spesialister, skaper vi løsninger som griper an urbanisering, favner digitaliseringens kraft og gjør våre samfunn mer bærekraftige. Hvert år gjennomfører vi prosjekter i 70 land over hele verden. www.swecogroup.com

Box 80 Skøyen
NO-0212 Oslo

Elise Feiring Myrtrøen

Pressekontakt Senior Kommunikasjonsrådgiver PR og samfunnskontakt +4797074356

Velkommen til Sweco Norge AS!

Sweco Norge AS