Rasmus Nord, administrerende direktør i Sweco Norge. Foto: Pixel & Co

Stabilt resultat i tredje kvartal for Sweco Norge

Sweco Norge leverer et resultat på et stabilt nivå for tredje kvartal. Markedsforholdene innen flere områder er fremdeles sunne, samtidig som nedgangen innen det private byggmarkedet stadig forverres.

Sweco Norges driftsinntekter i tredje kvartal var 720,4 millioner kroner, mot 674,7 millioner for samme kvartal i fjor. Omsetningsveksten justert for kalendereffekt er på omtrent 9 prosent mot 2022 og skyldes hovedsakelig organisk vekst og inflasjon.

- Sweco leverer et stabilt resultat for tredje kvartal, omtrent på nivå fra samme periode i 2022, når man hensyntar kalendereffekten av én mindre arbeidsdag. Vi leverer god organisk vekst i perioden og får stadig bekreftet at vi er en attraktiv arbeidsgiver, sier adm. direktør Rasmus Nord.

Driftsresultatet (EBITA) for tredje kvartal i 2023 endte på 18,2 millioner kroner, mot 31,1 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Kvartalet hadde én arbeidsdag mindre enn samme periode i 2022, som tilsvarer 12,4 millioner kroner.

- Markedet er fremdeles relativt sunt, og vi ser at det er jevn aktivitet og nye prosjekter innen blant annet infrastruktur. Innen de fleste segmenter drevet av grønn omstilling og klimatilpasning ser vi flere konkrete prosjekter komme i gang. Dessverre er nedgangen i det private byggmarkedet blitt ytterligere forverret og ser ikke ut til å bedres med det første. Dette merker de fleste aktørene i bransjen, sier Nord.

Sweco Group, som har virksomhet i 14 land i Europa, leverte driftsinntekter på 6417 millioner svenske kroner, fra 5372 millioner svenske kroner i første kvartal 2022. EBITA i kvartalet steg til 465, fra 382 i tredje kvartal i 2002.

Kategorier

Sweco er Europas ledende rådgivende arkitekt- og ingeniørvirksomhet. Sammen med våre kunder, og med utgangspunkt i kunnskapen til våre 18 000 arkitekter, ingeniører og andre spesialister, skaper vi løsninger som griper an urbanisering, favner digitaliseringens kraft og gjør våre samfunn mer bærekraftige. Hvert år gjennomfører vi prosjekter i 70 land over hele verden. www.swecogroup.com

Box 80 Skøyen
NO-0212 Oslo

Elise Feiring Myrtrøen

Pressekontakt Senior Kommunikasjonsrådgiver PR og samfunnskontakt +4797074356

Velkommen til Sweco Norge AS!

Sweco Norge AS