Jämtö – nå lanserer vi Synsams første brillekolleksjon produsert i Skandinavia

Den historiske åpningen av Synsams nye produksjons- og innovasjonssenter på Frösön utenfor Østersund i Nord-Sverige skjedde i august i år. I dag lanserer vi den aller første kolleksjonen produsert på anlegget. Brilleinnfatningen Jämtö består av biobasert materiale, og designen er inspirert av den lokale naturen og nærmiljøets historie.

Ideen til navnet på den første kolleksjonen ble født like etter Synsams beslutning om å hente hjem produksjonen fra Asia og etablere et produksjonsanlegg på Frösön i Jämtland. Navnet på den første kolleksjonen skulle veve sammen den lokale produksjonen på en øy med det jemtlandske landskapet: Briller fra en øy. En jemtlandsk øy. En Jämtö. Et nytt navn var født.

– I utviklingen av den første kolleksjonen har den lokale historien, naturen og bærekraft vært viktige komponenter i produksjons- og designprosessen. Vi er svært stolte over at vi nå kan tilby kundene våre lokalproduserte brilleinnfatninger av høyeste kvalitet – innfatninger som kan skilte med både et biobasert materiale og innslag fra lokalmiljøet og nærmiljøets historie, sier Martin Daniels, viseadministrerende direktør og innovasjonssjef hos Synsam Group.

Den første lanseringen av Jämtö inneholder seks unisex-innfatninger – to modeller i tre forskjellige farger.

– I mønsteret og fargene til Jämtö-innfatningene har vi både fanget landskapets lys og fargeskiftninger fra fjellet, himmelen, skogene og sjøene. Stedets miljø og historie går også igjen på innsiden av innfatningene der navnet Jämtö står skrevet med runeskrift, inspirert av Sveriges nordligste runestein, Frösö-steinen, som står nettopp på Frösön, sier Wai Chan, sjefsdesigner hos Synsam Group.

Det lille tegnet «<» på forsiden av innfatningen er runeskrift og betyr «kreativitet». Dette er en hyllest til det unike håndverket innen brilleproduksjon.

Fakta om Jämtö

• Den første lanseringen inneholder seks unisex-innfatninger – to modeller i tre forskjellige farger.
  • Lanseringsdato: 17. november 2022 i Synsams butikker i Norge.
  • Innfatningen består av 69 % biobasert materiale fremstilt av tremasse og vegetabilske oljer. Tremassen er FSC-sertifisert. Brilleetuiet er laget i Østersund av resirkulert ull.
  • Innfatningene er produsert på Synsam Groups nyinnvidde produksjons- og innovasjonssenter på Frösön med fokus på sirkulære, resirkulerte og nærproduserte materialer.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for Eye Health og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5 milliarder SEK (rullende 12 måneder til juni 2022) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.