Øyehelse er viktig i koronatider – fem råd fra optikeren

Øyehelse er viktig i koronatider – fem råd fra optikeren

Nå er det mange som jobber hjemmefra. Arbeidsoppgaver, møter og skolearbeid må løses via skjerm. Om kvelden slapper vi av med underholdning: serier, nettaviser og sosial kontakt med venner og familie – også det digitalt. Antall timer foran skjermen blir både mange og lange. Her gir Synsams erfarne optiker gode tips om hvordan du unngår trøtte øyne og motvirker eskalerende synsproblemer som følge skjermbruk.

Eskalerende nærsynthet

Øyet kan sammenlignes med en muskel og trenger derfor både aktivitet og hvile. Det å se på en skjerm på rundt 20 til 40 cm avstand i lengre tid medfører en risiko for synet og øyehelsen. Studier viser at nærsynthet eskalerer blant barn og unge. I år 2050 spår WHO* at halvparten av verdens befolkning kommer til å være nærsynte. Og da er det ikke bare arvelige faktorer som spiller inn, sier Olav Torgersen, sjefsoptiker hos Synsam Norge.

- Den omfattende skjermbruken som vi utsetter øyene for store deler av døgnet kan få betydelige konsekvenser for synet og øyehelsen. I tider som disse, når vi sitter mer foran skjermen, er det viktig at vi som har kompetanse på dette området kan gi gode råd og tips for å forebygge feil og mangler.

Optikerens fem råd for å ta vare på synet og øyehelsen:

• 1.20-20-20-regelen: Når du sitter og ser på en skjerm, bør du ta en pause hvert 20. minutt. Se på et objekt som er minst 20 meter unna i 20 sekunder.
  • 2.Blålys - slå på: I skjermene våre finnes det et blått lys om ikke er godt for øynene, spesielt ikke for øynene til barn som ikke er fullt utviklet ennå. Hvis du ikke vil slå på blåslysfilteret på skjermen, kan du bruke briller med blålysfilter, noe som gjør at skjermen ser helt normalt ut samtidig som du beskytter øynene dine.
  • 3.Vær ute: En forklaring på eskalerende nærsynthet blant barn og unge, er at de ikke er nok ute i frisk luft. Øyets velvære er avhengig av dagslys. Og når vi er ute ser vi i tillegg mer på ting som er langt borte, slik at øyemuskulaturen får litt ekstra trim.
  • 4.Avstandstrening: Øyet har godt av å se på varierende avstander, både ofte og mye. Derfor kan du med fordel gjøre øyengymnastikk. Skriv bokstavene i alfabetet ned i tilfeldig rekkefølge med passe stor skrift på et A4-ark og heng det på veggen rundt tre til fem meter unna. Du skal kunne lese bokstavene. Skriv deretter ned bokstavene i samme rekkefølge på et A5-ark, men med mindre bokstaver. Hold A5-utskriften i hånden. Finn bokstaven A på veggen, se ned og finn A på utskriften du holder i hånden. Fortsett med B på avstand og deretter på utskriften i hånden. Jobb deg gjennom hele alfabetet. Slik får øynene god trening.
  • 5.Sjonglering Når du sjonglerer, må øyemuskelen arbeide aktivt. Du ser på ulike avstander, bruker dybdesynet og beveger øynene raskt.

Optiker Olav Torgersen oppfordrer alle mennesker som bruker en skjerm til å følge minst noen av de fem rådene:

- Sørg for at du kommer deg ut minst en gang om dagen. Dagslys er utrolig viktig for synet. Samtidig som du får beveget deg, kan du også trene øyemuskulaturen ved å aktivt fokusere på et objekt langt borte over tid. Øyetrening er like viktig som at vi pusser tennene hver dag.

For ytterligere informasjon, kontakt gjerne:
Trond Gudbrandsen, Adm. Dir, Synsam Group Norway AS
+47 415 44 078, trond.gudbrandsen@synsam.com

Synsam Group er en av Europas ledende aktører innen optikerbransjen og tilbyr unike løsninger innen både Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment som går ut fra kundens ulike livsstiler. Selskapet finnes i Norden, har cirka 2000 medarbidere og en omsetning på 3,4 milliarder SEK (2018). Totalt har selskapet cirka 450 butikker som drives under varemerkene Synsam og Profil Optik i Danmark. Siden 2015 har Synsam Group gjennomført en transformasjon av hele sitt tilbud og har med en høy grad av digitalisering og andre innovative konsepter hatt en vekst og en lønnsomhetsutvikling som er blant de høyeste i Europa.

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for Eye Health og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5,9 milliarder SEK (2023) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com