Synsam Circular

Synsam Circular

Pressemelding, 10. september 2019

Synsam blir mer bærekraftig: Alle briller gjenvinnes

Nordens ledende optikkjede tar nå det neste store spranget mot mer miljøvennlig produksjon og forbruk. I samarbeid med kjedens kunder skapes det nye konseptet «Synsam Circular» der kundens brukte innfatninger blir nye ved å gjenvinnes. I fellesskap tar vi ansvar for å redusere materialbruken, avfallet og belastningen på planeten vår.

- Gjenvinning av innfatninger handler om at vi i Synsam ønsker å ta ansvar og bidra. Sammen med kundene våre starter vi nå i gang et fantastisk kretsløp der produksjonen og forbruket blir mer ansvarsbevisst, i tråd med FNs globale klimamål. Det gjør meg stolt, sier Håkan Lundstedt, administrerende direktør og konsernsjef for Synsam Group.

Nye briller fra gjenvinning i alle Synsambutikkene er det nå plassert gjenvinningsbokser. Her oppmuntres kundene til å legge de gamle brillene sine. Brillene samles inn og sendes til EOE Eyewear, Synsams samarbeidspartner for gjenvinning av innfatninger. Med en unik produksjonsteknikk bryter EOE innfatningene ned til pellets. Av dette materialet produseres deretter nye resirkulerte innfatninger som skal lanseres i begynnelsen av 2020.

- Dagens forbrukere er med rette langt mer opptatt av at bedriftene bidrar til en sirkulær økonomi. At Synsam nå bygger et bærekraftig kretsløp for våre innfatninger kjennes både unikt og riktig ut, noe som som gjør meg utrolig stolt av selskapets kontinuerlige innovasjon, sier Trond A. Gudbrandsen, Administrerende direktør, Synsam Group Norway AS

Det er ingen tvil om at bærekraftighet påvirker forbrukernes kjøpsbeslutning. I en stor nordisk forbrukerundersøkelse* blant 50 000 forbrukere, angir 74 % at bærekraftighet påvirker deres kjøpsbeslutning. Synsam har sett at dette stemmer og lanserte i fjor innfatningen ”Fellepini x Sea2See” som ble laget av 100 % resirkulert havplast, og den har på kort tid blitt et ettertraktet produkt i selskapets 450 butikker.

Informasjon om Synsam Circular:

• Den første kolleksjonen lanseres i begynnelsen av 2020
  • Materialet består av gamle innfatninger som kunder har levert inn i Synsams butikker
  • Kolleksjonen lages i samarbeid med EOE Eyewear

Om EOE Eyewear:
EOE Eyewear ble grunnlagt i 2010 av Erik og Emilia Lindmark. Etter flere år i brillebransjen konstaterte Emilia og Erik at det hvert år kastes millioner med briller som enten brennes eller havner i et avfallsdeponi. Det fantes ikke noe gjenvinningssystem for ødelagte og ubrukelige briller. Forretningsideen om å samle inn innfatninger for gjenvinning ble født, og selskapet investerte i den unike produksjonsteknikken EOE Regrind™ for nedbryting av innfatningene. EOE er Synsams samarbeidspartner for gjenvinning, som bruker kjedens innleverte og utslitte innfatninger til å lage nytt råvaremateriale som så blir til nye briller.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer:

+46 730 27 70 18, jenny.fridh@synsam.com

* Sustainable Brand Index™ 2019

Synsam Group er en av Europas ledende aktører innen optikerbransjen og tilbyr unike løsninger innen både Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment som går ut fra kundens ulike livsstiler. Selskapet finnes i Norden, har cirka 2000 medarbidere og en omsetning på 3,4 milliarder SEK (2018). Totalt har selskapet cirka 450 butikker som drives under varemerkene Synsam og Profil Optik i Danmark. Siden 2015 har Synsam Group gjennomført en transformasjon av hele sitt tilbud og har med en høy grad av digitalisering og andre innovative konsepter hatt en vekst og en lønnsomhetsutvikling som er blant de høyeste i Europa.

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for Eye Health og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5,9 milliarder SEK (2023) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com