Åpnet Kraft- og skredsenter i Tafjord

Åpnet Kraft- og skredsenter i Tafjord

Det nye Kraft- og skredsenteret er etablert i lokalene til den første kraftstasjonen som TAFJORD bygde i 1923. I dag, 25 år etter at kraftstasjonen ble stengt ned, ble dørene åpnet for de første besøkende til det nye Kraft- og skredsenteret.

Primus motor for etableringen av det nye Kraft- og skredsenter i Tafjord, Astor Furseth, forteller at det nå er en mangeårig tanke som er realisert.

- Ideen om et slikt vitensenter her i Tafjord kom klart frem allerede for 15 år siden. Tafjordulykken som var så dramatisk og satte så mange spor etter seg også nasjonalt, burde dokumenteres for ettertiden. Dette også som en påminnelse om hva fjellene her betyr. Dette har vi nå gjort, sier han.

Utløs ditt eget skred og se hva som skjer
Han påpeker samtidig at senteret inneholder atskillig mer enn dokumentasjon. Her skal besøkende selv få prøve å utløse skred og se konsekvensene av dette. De kan også få opplevelsen av å bevege seg inne mellom steinene i skredsalen.

- Vi står nå foran en ny «Tafjordulykke» og dagens pionerprosjekt med Åkerneset, Heggura og Mannen forbereder oss på dette neste fjellskredet. Før var det bare å vente og håpe på det beste. Den tiden er heldigvis forbi, og derfor kan vi her ved senteret også gi innblikk i dagens moderne fjellskredovervåking, beredskap og gi informasjon om det som skjer i fjellet, sier Furseth.

Skred og vannkraft har mye til felles. Begge baserer seg på naturkreftene og fjellene. Mens skred er den farlige siden av dette, en naturkraft det er umulig å kontrollere, er vannkraften den positive siden, med sin mulighet for produksjon av ren energi. Etableringen av et senter for kraft og skred gir derfor en spenning og utallige muligheter for formidling av kunnskap om den naturen vi har rundt oss her på Vestlandet.

Ta turen i rørgaten og klatreveggen
Besøkende til det nye Kraft- og Skredsenteret i Tafjord vil også få oppleve en flott kraftstasjon, med opprinnelig interiør der turbinene fremdeles står i maskinhallen. Her er det muligheter for å se inn i turbiner, rutsje gjennom en rørgate, fly over Tafjordfjellene, klatre i fjellveggen og lære mer om vannkraft og ren energi.

-  Senteret åpner for publikum i morgen, men vi er ikke ferdige med dette. Her skal det være videre utvikling hele tiden. Besøkende skal kunne komme tilbake for å oppleve nye ting, følge med på hvordan fjellet oppfører seg fra dag til dag. Vi håper å bidra med formidling av viten og positive opplevelser, aktiviteter og eksperimenter for barn i alle aldre i mange, mange år fremover, sier Furseth.

Åpningstider i sommer:
 20. juni – 20. august: alle dager kl 10:00 –17:00