Brann i silo 2

Brann i silo 2

Under tømming av næringsavfall fra silo 2 ved TAFJORD sitt energigjenvinningsanlegg på Grautneset, oppstod det i dag tidlig brann.

Brannen oppstod i samme silo som ble rammet av brann den 29. juli. Denne opprinnelige brannen ulmet i nærmere to måneder før den var slukket.

Arbeidet med å tømme næringsavfallet fra den brannrammede silo 2 startet i midten oktober og har pågått kontinuerlig siden den tid. Tømming av avfallet fra siloen vil pågå over lengre tid, siden dette avfallet er i en slik tilstand at det må blandes med annet avfall før det slippes inn i forbrenningsovnen.

Da brannen startet i dag inneholdt silo 2 om lag 3.300 tonn næringsavfall. Brannen oppstod trolig etter en kjemisk reaksjon i det lagrede avfallet. Under tømming av siloen blir det tilført oksygen, noe som førte til at brannen blusset opp.

Det er lite røyk som siver ut fra siloen under brannen. Målinger av farlige gasser i nærområdet gir ingen utslag. Målinger vil pågå videre utover dagen.