Kjekt besøk av den nye AP-lederen

Kjekt besøk av den nye AP-lederen

Fire unge representanter for Mørenett fikk i dag møte Jonas Gahr Støre til lunsj i Holen. Matpakkene ble spist til tross for mye godt prat om yrkesutdanning og viktigheten av fagbrev.

Bakgrunnen for besøket hos Mørenett var Støre sin interesse for yrkesfag. Han er tydelig opptatt av at den yngre garde skal ta en fagutdanning og at bedriftene skal ta ansvar og legge forholdene til rette.

- Det er alt for mange som dropper ut fra yrkesfag. De tar VG I og VG II – uten å ta fagbrev før de fortsetter utdannelsen sin. De som da dropper ut underveis i videre utdanningsløp sitter ikke igjen med noe. Dette er et problem, sier Bjørnar Dahle, leder for Yrkesopplæringsnemnda i fylket og overmontør i Mørenett.

Bare i Møre og Romsdal i fjor var det omlag 800 unge under 25 år som hadde gått på arbeidsavklaringspenger i mer enn ett år. Mange av disse var i kategorien nevnt over.

- Det er viktig at vi greier å dra nytte av all kunnskap som blir de unge til del gjennom utdanning. Vi er derfor svært opptatt av at de skal ta fagbrevet underveis, slik at de har noe å falle tilbake på. Fagbrevet er nemlig en selvstendig utdannelse og står for seg selv – dette gir en god inngang til jobbmarkedet. Dersom en fagutdannet ønsker høyere utdanning etterpå, kan han eller hun gjøre det uten noe risiko. De har nemlig fagbrevet sitt, og kan gå rett ut i jobb, sier Dahle.

Møtet mellom Jonas Gahr Støre og de unge representantene for Mørenett kom i stand etter kontakt med lederen av Yrkesopplæringsnemnda i Møre og Romsdal og fylkeslederen i AP, Per Vidar Kjølmoen.

- Jonas Gahr Støre er veldig opptatt av den problematikken vi diskuterte i dag. Han var derfor svært interessert i å få mer innblikk i forskjellige aspekt rundt yrkesutdanning og Y-veien. Ungdommene han fikk møte her var en lærling, to nyutdannede montører og en tidligere montør som har utdannet seg videre til ingeniør. I tillegg var adm. dir. i Mørenett, Rune Kiperberg og undertegnede til stede. Vi fikk dermed diskutert mange av utfordringene. Det ble en veldig god prat og ekstra hyggelig var det jo å få tatt denne i uformelle omgivelser med nistepakken på bordet, sier Dahle.