Foto: TAFJORD

Mørenett og Linja utreder sammenslåing

Det er gjort avtale om utredning av en eventuell sammenslåing av nettselskapene Mørenett og Linja. Utredningen skal gjennomføres i løpet av første halvår 2022.

Samfunnet står foran omfattende endringer for å redusere klimautslipp. Elektrifisering er en viktig del av løsningen for å kunne legge til rette for det grønne skiftet, og her vil strømnettet være nøkkelen.

- Samfunnet blir stadig mer avhengig av et velfungerende strømnett med rett kvalitet til rett kostnad og med større kapasitet. Dette vil medføre omfattende investeringer i strømnettet i årene fremover. Dette vil også øke kravene til kompetanse, effektiv drift og økonomisk løfteevne. Vi løser dette best gjennom å samle ressurser og kompetanse, sier Rune Kiperberg, adm. dir. i Mørenett.

Lokale arbeidsplasser
For de ansatte i nettselskapene vil en samling av fagmiljøene sikre regionale og lokale kompetanse- arbeidsplasser i et lengre tidsperspektiv.

- Et felles selskap vil få større kapasitet til å møte de store utfordringene som bransjen ser de kommende årene. I tillegg vil et felles nettselskap gi økt rekrutteringskraft, noe som vil være nødvendig for å skaffe tilstrekkelig og riktig kompetanse i årene framover, sier Asgeir Aase, adm. dir. i Linja AS.

Sterkere sammen
Aase mener at et felles nettselskap vil gi bedre kvalitet på leverte tjenester til en lavere kostnad.

- Rett beredskap og leveringstrygghet er avgjørende viktig i en elektrisk framtid. Dette sikrer vi best ved å samle fagmiljø. Sammen vil vi også ha en sterkere forutsetninger for å gjennomføre nettutvikling uten for store økonomiske konsekvenser for kundene, næringslivet og hele regionen.

Mellom de største i Norge
Et eventuelt felles nettselskap vil ha ca. 96.000 nettkunder og bli mellom de største nettselskapene i Norge.

- Samlet vil vi stå sterkere med tanke på roller innen elektrifisering. Vi vil også være en attraktiv samarbeidspartner for nærings- og samfunnsinteressenter i regionen, sier Kiperberg.

Muligens klart til høsten
Selskapene skal jobbe med utredning av en eventuell sammenslåing i løpet av første halvår 2022. Arbeidet handler i første omgang om å utrede hva som skal til for å forberede og etablere et stort nettselskap på Nordvestlandet, med eventuell gjennomføring andre halvår 2022.

Fakta:

• Mørenett AS er et felleskontrollert selskap av Tafjord Kraft AS (50,7 %) og Tussa Kraft AS (49,3 %). Selskapet er eier av distribusjonsnettet i kommunene Ålesund, Giske, Sula, Fjord, Ulstein, Hareid, Herøy, Sande, Vanylven, Ørsta, Volda, Stryn og deler av Stad.
  • Linja AS er 100 % datterselskap av Sogn og Fjordane Energi AS. Selskapet eier distribusjonsnettet i kommunene Kinn, Bremanger, Gloppen, Askvoll, mesteparten av Stad og deler av Sunnfjord.

For ytterligere informasjon:
Rune Kiperberg, adm. dir. Mørenett AS, rune.kiperberg@morenett.no, mobil 911 85 786
Asgeir Aase, adm. dir. Linja AS, asgeir.aase@linja.no, mobil 950 41 660