Lave priser gir produksjonsstans og overløp ved Zakariasdam.

Overløp ved Zakariasdam

Nå kan du bli vitne til et flott skue i Tafjord i Fjord kommune. Grunnet lave priser på levert kraft valgte Tafjord Kraftproduksjon å stanse kraftproduksjonen i helgen. Det ble dermed overløp ved Zakariasdam lørdag morgen. Overløpet vil vare noen dager fremover, muligens ut kommende uke.

Prisen produksjonsselskapet får for kraften de leverer inn i systemet (spotprisen), ser ut til å bli svært lav i vårt område fremover. I helgen var er innmatingstariffen til sentralnettet høyere enn spotprisen. I tillegg har produksjonsselskapet også løpende kostnader når aggregatene roterer.

Administrerende direktør i Tafjord Kraftproduksjon, Stig Falling, forteller at de derfor valgte å stoppe kraftproduksjonen.

- Vi kan ikke produsere med tap. Kraftproduksjonen vil imidlertid bli satt i gang igjen straks spotprisen dekker de kostnadene vi har relatert til kraftproduksjonen vår. Jeg vil ellers gjøre oppmerksom på at med alt vannet som kommer nedover elvene nå, kan det forekomme at vannet blir litt misfarget og at det blir dratt med noe rusk ut i fjorden. Dette er imidlertid noe som forekommer i alle dalfører for tiden, sier han.

Zakariasdam med sine 95 meter, var Nord-Europas høyeste dam da den stod ferdig i 1969. De første årene var det flere overløp ved dammen, mens det de siste 20 årene kun har vært fem overløp, i 2007, 2008, 2012, 2019 og nå i 2020.