På befaring i rasområde

På befaring i rasområde

Medarbeidere fra Tafjord Kraftnett og geologer fra ÅknesTafjord var i dag på befaring på Korsneset, på sørvestsiden av Tafjorden, der det gikk et steinras like ved et mastepunkt i går ettermiddag.

Steinraset som anslås til å være 70-80 meter bredt og ca 100 meter høyt, gikk like nedenfor et av mastepunktene til to av de fire 132 kV linjene som går ut fra Tafjord, der Tafjord Kraftproduksjon har flere kraftstasjoner. Foreløpig melding fra geologene er at det berørte mastepunktet ikke står trygt.

De to 132 kV linjene som går høyere oppe i fjellet er imidlertid ikke berørte av steinraset. Disse linjene har tilstrekkelig kapasitet til å frakte ut produksjonen fra kraftstasjonene i Tafjord.

Tafjord Kraftnett avventer nå den foreløpige rapporten fra geologene før de tar beslutninger om hva som må gjøres.

Bildet: Geologene Jarle Hole og Lene Kristensen fra Åknes Tafjord under befaringen i rasområdet i dag. Foto: TAFJORD