Stort løft for miljøet

Stort løft for miljøet

Fredag 8. februar ble varmeveksleren til det nye renseanlegget på forbrenningsanlegget til Tafjord Kraftvarme løftet på plass. Med dette i drift, vil forbrenningsanlegget i Breivika ved Ålesund bli det reneste anlegget i sitt slag i Norge.

- La meg i utgangspunktet presisere at vi før denne installasjonen ligger langt under de krav som settes for utslipp. Så vi er allerede en av de beste i klassen, sier driftssjef Tor Tynes.

God rensing av røykgasser
Forbrenningsanlegget i Breivika ble etablert allerede i 1987. Den gang ble røykgassen renset ved hjelp av elektrofilter, posefilter og våtvask. For vel tre år siden utvidet forbrenningsanlegget kapasiteten med etablering av enda en ovnslinje.

- For å sikre god rensing av røykgassen ble det da installert enda tre posefilter. Med dette fikk vi også en utslippstillatelse til forbrenning av 80.000 tonn avfall årlig. De to ovnslinjene har imidlertid større kapasitet, og det ønsket vi å utnytte, forteller Tynes.

Når det nye renseanlegget settes i drift ved påsketider, vil røykgassen fra de to ovnslinjene bli kjørt gjennom både posefilter og våtvask. Tynes mener med dette at forholdene er lagt godt til rette for fremtiden.

Sikre minimale utslipp
- Vi har nå utslippstillatelse til forbrenning av 110.000 tonn avfall årlig. Dette betyr at vi kan kjøre begge ovnslinjene på full kapasitet og vi vil slippe unødige stopp. Like viktig er det at vi på nytt har tatt grep for å sikre minimale utslipp. Tafjord Kraftvarme ble miljøsertifisert for noen år siden og vi har som mål å ha utslipp som er under halvparten av de kravene som stilles. Vi ligger allerede godt under de kravene som stilles, så det skal vi greie. Med det nye renseanlegget i drift vil vår gjenvinning av avfall være enda mer miljøvennlig enn tidligere, sier Tynes.