Gunnar Hareide, adm. dir. i Tafjord Marked, Erik Espeset, konsernsjef i TAFJORD og Gunnar Evensen, CEO i Get TDC, like etter signering av avtalen den 26. juni 2018. (Foto: TAFJORD)

Fra Altibox til Get TDC

Etter mange og lange forhandlingsrunder har TAFJORD valgt Get TDC som sin fremtidige innholdsleverandør på fiber. Avtalen med Altibox er sagt opp og partnerskapet avsluttes våren 2019.

Altibox har vært TAFJORDs innholdsleverandør på fiber siden 2012. I forbindelse med at avtaleperioden går ut kommende år, valgte de også å vurdere andre innholdsleverandører.

- Vi har hatt et godt samarbeid med Altibox disse årene. På forretningsmessig grunnlag var det likevel nødvendig å vurdere flere nå når muligheten bød seg. Etter flere runder falt valget på Get TDC og jeg tror fiberkundene våre vil bli svært positivt overrasket over de tjenestene de vil få via denne innholdsleverandøren, sier adm. dir. i Tafjord Marked, Gunnar Hareide, som har ledet forhandlingene på vegne av TAFJORD.

I forhandlingsutvalget har han hatt med seg divisjonssjef fiber Ola Engvik, business controller Eli Årland, teknisk sjef Rune Slinning og innkjøpssjef Harald Nøstdahl.

Hareide forteller om tøffe forhandlinger med flere leverandører, inklusiv Altibox. Han påpeker at den endringen TAFJORD nå gjør, er et ledd i konsernets strategiske satsing innen virksomhetsområdet Telekom.

- Get TDC er en del av Skandinavias største digital-tv- og bredbåndsselskap. De er en ledende fiberbasert bredbånds- og innholdsleverandør og har per i dag totalt 500 000 hjem og bedrifter tilkoblet sitt fiberbaserte nett. Over 1,7 million privat- og bedriftskunder bruker tjenestene deres daglig, så her er det mye erfaring på alle områder. De siste årene har Get TDC i tillegg vunnet en rekke «best-i-test» priser for brukervennlighet, innovative produkter og god kundeservice. Vi er sikre på at dette er en riktig og svært god løsning for fremtiden - både for kundene våre og oss, sier han.

Det nye partnerskapet betyr i første omgang at Get TDC skal levere TV og bredbånd til TAFJORDs privatkunder. CEO i Get TDC, Gunnar Evensen, forteller at de har mye spennende å tilby.

- TAFJORD har bygget ut det som kanskje er Norges råeste infrastruktur, som vi gleder oss til å fylle med innhold og tjenester. For kundene er dette en skikkelig gladsak hvor de får det beste fra to verdener. Lanseringene vi har på lager fremover vil blant annet sørge for at alle TAFJORDs TV-kunder løftes over på en av verdens mest moderne TV-plattform våren 2019. Dette kommer til å bli veldig bra, sier han.

TAFJORD har pr i dag 20.000 fiberkunder. Hareide lover at forholdene vil bli lagt godt til rette slik at overgangen til ny innholdsleverandør vil bli en god opplevelse for samtlige.

- Vi har enda god tid til å planlegge endringen og vi har også tidligere gode erfaringer med overgang fra en innholdsleverandør til en annen.Nå skal jo Altibox fortsette som innholdsleverandør helt frem til våren 2019, så kundene våre vil ikke merke noe til dette på lang tid enda. Vi skal imidlertid sørge for at kundene våre er oppdaterte og at de får den informasjonen som er nødvendig for at overgangsprosessen skal gå greit. Men foreløpig fortsetter alt som før, sier Hareide.